Pages

Tuesday, January 31, 2017

DAY 26 : 31 Days Challenge By JDT Blogger - Perangai Manusia Yang Tidak Disukai

Assalamualaikum dan Hi.

Selamat petang. Sudah makan tengahari ke? Aku makan bekal yang di bawa dari rumah. Seperti biasa. Momentum itu masih dikekalkan. Sudah sebulanlah kiranya aku membawa bekal. Jimat cuma memerlukan kerahan tenaga. Mana-mana pun sama perlukan modal, Samada bawa bekal mahupun makan di luar. Cumanya kalau masak sendiri kita jimatlah sedikit tetapi masa tidak jimat. Begitulah sebaliknya.

Berbalik kepada tajuk diatas. Sebenarnya tajuk ini adalah untuk tugasan semalam. Tapi sebab aku dah ketinggalan beberapa entri, kenalah siapkan satu persatu entrinya. Jadi untuk tajuk entri ini berkenaan perangai manusia yang tidak disukai.

Gambar hiasan

Aku paling tidak suka perangai manusia yang suka buruk-burukkan orang lain atau mencari salah orang. Manusia begini kategori talam dua muka kut. Samalah kan. Contohnya dia cakap hal A kat B kemudian kat A dia cakap hal si A. Hah gitulah. Kemudian buruk-burukkan orang macam dia seorang saja yang betul. Contohnya si A tak buat kerja, dia seorang saja yang buat kerja. Hah gitu. Ini kan contoh. Kemudian suka nilai orang sebelum kenal. Merangkumi semualah. Yelah, kita hanyalah manusia yang serba kekurangan. Semoga kita tidak tergolong dalam orang-orang yang begitu.

Begitulah serba-sedikit. Nak cakap pun aku sendiri pun bukan betul. Haha. Ada masa keluar perangai yang menyengal, belum tentu pun orang suka. Hah gitulah. Bersambung di entri yang lain. Sekian dan wassalam.

#jdtblogger      
#31dayschallengebyjdtblogger 

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

adianiez AIDA said...

moga kita ni diberi ruang & peluang utk baiki diri sendiri, kan.
utk saling maaf dan memaafkan.
kekadang kita ni pun ada pe'el yg buat org tak suka.
manusia biasa kan :)