Pages

Thursday, October 31, 2013

~Nayli Pagi Tadi~

Assalamualaikum...

Lagi satu entri sebelum pulang.  Kat sini sudah mula mendung.  Janganlah hujan.  Biarlah aku sampai dulu rumah barulah turun hujan.  Menguap jangan cakap.  Dah masuk yang keberapa kali aku pun tak tahu.  Walhal ada aje kerja berjalan pergi photostat.  Ada yang tertidur sambil berjalan.

Okeyla, nak cerita mengenai anak buah aku, Nayli.  Cerita Nayli penutup entri untuk bulan Oktober ini.  Nayli adalah anak buah aku.  Satu-satunya anak buah setakat ini.  Anak buah sepupu yang rapat sudah besar.  Aku memang suka menggomel si nayli.  Geram!!Tapi kadang dia marah.  Garang bukan main.  Obek cubit kang.

Ini pagi tadi.  Kat tangan dia ada vitamin nenek bagi.  Aku tengah snap gambar buku dia pun sibuk.  Jadi obek pun snaplah gambar dia.  Iye, nayli panggil aku obek.  Obek tu kira macam pangkat mak longlah.

Masa ni nayli dah siap-siap mahu ke taska.  Inilah budak yang aku suka kacau sampai dia nangis.  Lagi satu dia memang suka makan!Lebih kurang ammar.  Tidak boleh dipisahkan dengan makanan.  Hehehe....Itulah kisah Nayli pagi tadi.  Balik kang kita jumpa ye nayli...:D

Sekian...






                                                                                                         

~Rutin Harian Adriana~

Assalamualaikum..

Selamat petang semua.  Penutup bulan oktober hari ini.  Sibuk sedikit menyiapkan kerja apabila aura mahu bercuti itu sampai.  Kalau boleh nak bercuti dengan tiada kerja yang ditinggalkan.  Balik cuti buat yang sediada sahaja.

Nak kongsikan serba sedikit mengenai rutin harian anak dara aku.  Tidak ada apa yang menarik pun cuma sahaja mahu bercerita.  Mahu hilangkan kemengantukan aku ni.  Mata berpinar dari tadi.  Seperti biasa setiap hari Adriana ke tadika.  Kemudian balik tengahari Adriana akan ke transit.  Cikgu di transitnya datang jemput di sekolah.

Sebelah petang di transit ada masa aku akan datang jemputnya.  Kadang cikgu dia hantar balik ke rumah mak aku.  Tunggu mama balik.

Sebaik aku sampai rumah mom, aku suruh dia bersiap pula.  Balik sekolah mesti lepas hajat dia dulu.  Hisap sebotol dulu susu.  Kalau tak memang tak gerak.  Nyonyotlah botolnya sambil berbaring dan menggentel bantal busuknya.  Huisshhh...Perangai siapalah diikutnya siap ada bantal busuk.  Aku memang tak ada.  Papalah kut.  Sudah selesai minum susu, bersiap untuk mengaji.  Mama hantar jalan kaki je sebab dekat.

Inilah rumah ustazahnya.  Kebetulan ada gambar masa aku tunggu adriana habis mengaji.

Inilah muqaddamnya.

Rekod penilaian harian untuk adriana.

Inilah rekodnya.  Aku ni tak berapa reti tulisan jawi ni.  Merangkak nak baca.  Huhuhu.  Harap Adriana dapat mengaji dengan lancar.  Sentiasa terang hati dan bolehlah cepat khatam Al-Quran.  InshaAllah...Itu sahaja kisah rutin harian anak daraku itu.

Sekian...






                                                                                                         

~Ubat-Ubatan Buat NanAmmar~

Assalamualaikum...

Selamat pagi.  Hari ni hari akhir oktober.  Betul ye???Macam tak percaya je!!Esok sudah november.  Iyeeee, silalah percaya.  Ini bukan cubaan.  Ini betul-betul.   Sememangnya penantian itu satu penyeksaan.  Sekali lagi anak-anak aku jatuh sakit.  Ammar demam, muntah.  Adriana pula demam, selsema, batuk.  Memang pakej jatuh sakit berjemaah dua beradik ini.

Ammar aku tahu.  Dia sudah rindu.  Sudah mula mencari.  Sudah mula sibuk bertanya 'Papa,papa.'  Aku tahu dia rindu cuma tak tahu macam mana nak luah pada mamanya.  Tapi mama faham akan lenggok badan yang ditunjukkan.

Kelmarin jam 2 pagi bangun-bangun nangis.  Bila aku tanya kenapa.  Ammar jawab 'Papa.'  Terkedu tak tahu nak jawab apa.  Pujuk suruh tidur.  Akhirnya tidur dalam sendu si teruna itu.  Macam-macam sudah reaksi yang ammar buat tentang papa.  Mama tukang menjawab pada setiap persoalan yang anak-anak utarakan.  Silap haribulan mama pun sebak.  Huhu...

Malam tadi bawa dua beradik itu ke Poliklinik Wahidah.  Dapatlah bekalan ubat untuk mereka.  Balik rumah terus bagi kakak dan adik ubat.  Kalau ada asben, part bagi ubat kat anak-anak ni memang tugas dia.  Asben tak ada akulah ambil alih tugasnya.

Itulah kisah anak-anak.  Selagi belum sampai harinya selagi itulah macam-macam dugaan.  Harap anak-anak aku sembuh.  Jangan demam ye.  Next week kita nak holiday!!!

Sekian...









                                                                                                         

~Spontaneous Thursday - My Husband Is My Bestfriend~

Assalamualaikum...

Selamat pagi khamis.  Wah tajuk nak gempak.  Ini namanya entri mengedik dan sebab tak ada modal nak cerita apa kat blog ini.  Boleh cam tu?Terjumpa benda ni di fb tapi dah terlupa siapa yang share benda ini.  Tiba-tiba menarik minat.  Memang betul kan kata-kata itu.  Silalah akui.  Walaupun kadang-kadang ada yang tergigit lidah.  Hehehe.  Macam lagu Saloma 'sedangkan lidah lagi tergigit, ini pula suami isteri.' :D

I like!!!

Aku dan dia.  Dia roomate, housemate dan soulmate.  InshaAllah semoga kekalnya selamanya.  Sebenarnya entri ini lebih kepada rindu!!!Ok sekian...






                                                                                                        

Wednesday, October 30, 2013

~Dilanda Kerisauan~

Assalamualaikum...

Selamat pagi.  Entri ini tiada lagi wordless ya!Bolehlah menaip panjang berjela.  Kerisauan mula melanda diriku sejak semalam apabila Ammar pula tidak sihat.  Adriana mula demam hari ahad kemudian isninnya dia tidak ke sekolah.  Semalam nampak si kakak kembali cergas dan dia ke sekolah.  Sebelah petang sebaik sahaja aku sampai di rumah rasa badan Ammar dah mula rasa panas.  Bukan sahaja demam dia muntah-muntah juga.

Hati sudah tidak keruan.  Mula datang kerisauannya.  Adoilah anak-anak.  Janganlah tidak sihat.  Mama sangat-sangat susah hati.  Aku terus makankan Ammar ubat demam.  Harap demamnya tidak berpanjangan.

Ammar selepas diberi ubat demam.  Lepas habis minum sebotol susu ni yang Ammar muntah.  Selambak oi.  Gambar ni diambil untuk bagi papanya tengok.  Aku hantar melalui whatsapp.  Risau papa kat sana.  

Dalam masa demam senang hati angkat kaki.  Memang paternnya kalau berbaring angkat kaki cam gini.  Ammar oh ammar.  Aku pesan dengan anak-anak aku.  Cepat baik demam.  Minggu depan kita nak pergi holiday.  Harap anak-anak aku sihat sahaja.  Mungkin masing-masing sedang menanggung rindu.  Rindu yang sudah tidak tertanggung lagi.  Harap semuanya cepat sembuh kembali seperti biasa.  Amin...Doakan ya!

Sekian...






                                                                                                          

~Wordless Wednesday - NaNayli Story~

Assalamualaikum...

Selamat pagi rabu.  Sudah rabu!!Hati begitu teruja.  Lagi 8 hari.  Rasa macam tak percaya bila sudah satu angka je.  Esok sudah akhir oktober.  Waduhhhh...Oklah sebab wordless maka jadi entri sependek yang boleh.


Suka tengok gambar ini.  Nana dan Nayli.  Best cousin for ever.  Oleh sebab ammar sorang je boy makanya ammar tak masuk campur dengan pose-pose seperti ini.  Budak-budak buat comel je cuba kalau aku yang dah tua bangka buat rupa ini hilang segala kecomelan. :D







                                                                                                        

Tuesday, October 29, 2013

~Kenduri Kahwin & Outing Day~

Assalamualaikum...

Selamat petang semua.  Seperti biasa entri sebelum pulang.  Baru dapat menarik nafas kelegaan apabila sesuatu yang aku buat sudah selesai.  Kerja yang aku ambil masa yang agak panjang sebab banyak kekangan yang terjadi ketika aku sedang melaksanakan tugas itu.  Tak suka!!Stress betul rasanya.  Tapi tak apa mudah-mudahan tak ada lagi kesilapan itu.

Oklah, nak cerita kisah ahad aku bersama anak-anak.  Hujung minggu yang sengaja aku isikan dengan aktiviti.  Ahad aku ke rumah kenduri kahwin.  Majlis resepsi sepupu.  Walaupun hujan agak lebat namun kami semua setia menunggu di sana.  Jom tengok gambar.

Ini kad jemputannya.

Ketika ini hujan sudah turun mencurah-curah membasahi bumi.  Memang lebat.  Semalam rasa tidak semengah.  Nasiblah tidak berbaju kebaya.  Kalau tak lagi teruk rupanya.  Mana nak kawal anak-anak.  Dengan nak pegang payunglah, budak-budak ni dapat belonlah.  Ish memang tak masuk dek akal.  Hehehe..

Sukanya mereka ini.

Inilah suasananya.  Semua duduk bawah khemah aje.

Lepas dari kenduri balik rumah.  Salin baju yang sudah basah, mandikan anak-anak bersiap ke Aeon Bandaraya.  Walaupun hujan aku gigih jugak sebab ada urusan.  Jemput dulu si datin-datin ni kat rumah.  Anak-anak buah aku.

Ini mesti dia orang tengah tunggu aku kat atm.  Macam-macam memek muka.

Mana aci aku tak ada ni!!!

Kan betul.  Dia orang tunggu aku.  Nampak tak aku yang sedang beratur tu.  Tengah bercakap kat phone.  Masa ni seingat aku tengah tel laki den.

Lepas tu tengok Pameran Pengantin.

Cantiknya dia make up.

Teruja tengok.  Cantik-cantik baju perantinnya.

Dah puas pusing perut pun dah lapar.  Terus ke food court.  Sebelum tu ke KFC dulu.  Adriana requset nak makan ayam.  Belikanlah untuk tiga orang budak kecik tu.

Inilah mereka.  Tengok mereka kesayanganku.  Ada kejadian yang tidak diingini berlaku masa ni.  Dengan Nayli tergolek jatuh dari bangkunya.  Yang mak-maknya sibuk cakap.  Tergelak-gelak anak pun ke mana.  Memang tak boleh lupalah.

Kami!!

Sekali lagi kami!

Budak demam request makan KFC.  Memang licin dia makan.  Adriana memang jenis susah nak makan.  Tapi bila dia dapat habiskan makanannya memang aku suka hati.  Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut nana mama suka hati.  Hati giu sekali pantunnya.

Kembali semula ke sini nak tengok pemenang.

Sebelum pulang bergambar kenangan.  Memang aku dan mereka ada masa outing.  Memang seronok bila dapat menghabiskan masa bersama mereka.  Anak buah aku yang sebelah aku.  Tengok kanak-kanak ribena depan ni.  Macam-macam pose. 

Sekian...







                                                                                                         

~Kiriman Kad Untuk Si Dia~

Assalamualaikum...

Selamat tengahari semua.  Korang dah lunch?Aku tak keluar lunch.  Tak lalu tekak lor.  Ini dok pening kepala ni.  Lepas makan ubat iron tablet tu kepala pusing.  Adoilah macam-macamlah.  Nanti kirimlah pada sesiapa yang keluar nanti.  Tak makan pun tak boleh jugak.  Karang mengigil satu badan.  Oklah, lupakan cerita aku yang dok pening ni.

Mari sambung cerita lain berdasarkan tajuk di atas.  Kisah berkaitan asben aku.  Kan hari tu birthday suami aku.  So inilah ceritanya.  Memang tak decide nak bagi hadiah.  Aku wish je malam tu.  Beria tunggu jam 12 semata-mata nak wish.  Nasiblah suara tak sedap.  Kalau tak boleh nyanyikan lagu. "Happy Birthday To You."  Kalau nyanyi pula umpama katak panggil hujan.  Baiklah lupakan hajat itu.  So aku belikan kad je buat si dia.  Pos laju tapi memandangkan minggu lepas asben ada di Kem Tentera lambatlah sampai pada dia.  Asben dah dapat barulah aku tulis entri ini.  Nak buat kejutanlah kononnya.

Inilah kadnya.  Nampak pula kad bee ni.  Terus beli.  Teringat drama 'CINTA KAU DAN AKU'.  Ada madu, ada lebahnya.  Siapa tengok mesti faham.  Dialog antara Farish dan Farisya.  Ada kaitan ke?Penangan drama.  Aku nak jugak sweet-sweet seperti gula.  Ada pula asben kata 'Ingat kad tu buat sendiri.'  Perlikah apa tu bang?Tunggu tahun depanlah ye.

Isi dalamnya tak payahlah tunjuk.  Ayat jiwang benor.  Kang meleleh air mata baca.  Hehehe...Gambar tu aku dapat idea daripada blog Alyyani.  Terperasan dia tampal gambar pada kadnya.  Thanks yea Alya.  Tak pernah jumpa dia tapi pernahlah berbalas mesej pasal kisah operation dulu.

Itu sahajalah ceritanya.  Pesanan buat si dia 'Sila simpan kad itu sebaik mungkin.' :D







                                                                                                         

~Hujan Lebat Pagi Ini~

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua.  Selamat hari selasa.  Pagi ini sejuk.  Hujan turun membasahi bumi sejak lima pagi tadi.  Aku tahu sebab sudah terjaga seawal itu.  Kalau waktu cuti memang syoknya tidur.  Mahu sahaja ditarik selimut.  Sudahnya jam 6 baru bangun.  Berapa kali jam yang berbunyi di telefon bimbit dimatikan.

Kalau dah hujan memang kenalah aku hantar Adriana.  Mulanya renyai sahaja.  Nampak nana pun macam lemau sahaja.  Semalam sudah tidak ke sekolah sebab demam.  Hari ini dah sihat kenalah pergi sekolah ye, nak.  Selesai hantar adriana sampai depan pintu kelasnya aku pun beredar.  Tengok cikgu kelasnya ada.  Terus berdesup ke pejabat.  Dalam perjalanan hujan bukan main lebat.

Sumber gambar daripada telefon bimbitku.  Sempat snap masa berhenti di lampu isyarat depan pejabat.  Bagi pemandu amatur macam aku benda paling mencabar adalah memandu dalam hujan lebat.  Kecik besar je mata aku fokus pada kereta depan.  Nak laju-laju memang tidaklah.  Kalau sesiapa nampak kereta aku yang lambat seperti kura-kura silalah potong.  Nanti sakit hati pula kalau ikut belakang aku.:D  Oklah, mahu sambung kerja.  Nak siapkan semua kerja sebelum aku holiday panjang.






                                                                                                          

Monday, October 28, 2013

~Sambungan Aktiviti Hari Sabtu~

Assalamualaikum..

Ok, ini entri kesinambungan dari entri sebelum ini.  Nak cerita sekali panjang berjela macam karangan pula.  Dengan gambar lagi.  Terpaksalah buat berlainan entri tapi masih berlaku pada hari yang sama.  Selepas Isyak, kita orang keluar menuju ke rumah pengantin.  Semangat nak tengok pengantin berarak.

Enti pendek maka mari cerita berdasarkan gambar-gambar yang ada.  Aku awal-awal dah siap sebab konon malam tu pakai shawl.  Fuh fikir dua kali nak pakai shawl ni.  Bawal tetap di hati.  Belit-belit shawl yang merimaskan aku.

Anak-anak dah siap dulu.

Tengok shawl aku yang dibelit macam rupa apa ntah.  Rimas ok.  Nak cakap sekali lagi bawal di hati.  Huhu..

Aku dan anak-anak.

Kami berjubah abang rahman.  Kan mira mokhtar dan nor.  Dah lama tak sebut abang raman.

Apa aje kerjaan budak-budak ini.  Yang ammar tu dok melompat sorang-sorang.

Masa ni dah sampai rumah pengantin.

Masing-masing dok menghirup sup.  Memang sedap hingga menjilat jari tapi aku tak sempat nak jilat jari pun.

Tengok SIL aku.  Bukan main.  Sedapkan??Ada macaroni.  Cuba kalau kita masak asal tak sedap.  Nanti kita try ek.

Makanan aku dengan ammar.  Ammar konker mee hoon.

Inilah suasana malam itu.

Ada bunga api.  Meriah sangat.  Ammar masa ni dah dok celah ketiak.  Kalau boleh nak masuk dalam kain.

Pengantin perempuan sudah bersedia mahu diarak.

Inilah kedua mempelai.  Gambar jauh sebab aku dok luar.  Nak masuk ramai orang.  Baiklah aku berdiri setakat itu jelah.  Itulah kisah aku sepanjang hari sabtu.  Majlis resepsinya berlangsung semalam tapi tak banyak gambar sebab hujan lebat.  Aku nak mengawal nanammar lagi.  Memang tak sempat nak main snap-snap.  Tapi akan diceritakan juga kisah semalam.

Tunggu.  Sekian dulu.

Publish!!