BE MY FRIENDS!!!

SUKA ENTRY DI SINI???

Friday, January 25, 2013

~Seminar "Halal Satu Tuntutan"~

Assalamualaikum...

Barulah sempat nak update blog.  Sebenarnya malas nak update.  Pagi tadi dah bukak nak taip satu entry tapi aku tutup balik.  Tiba-tiba blank tak tahu nak tulis apa.  Lunch tadi keluar pegi pejabat pos sebab ada perkara yang perlu diselesaikan di sana.  Then ke mydin beli nasi ayam dan balik opis.  Sebelum pukul 2 tadi dah terpacak kat opis.

Dah tak tahu nak buat apa, belek-belek kamera dan baru teringat gambar-gambar hari rabu.  Aku menghadiri suatu seminar di Majsid Al-Azim bersama Kak Nisah dan Kak Mimah.  Program bermula dari pukul 8 pagi hingga 5 petang.  Kematu punggung duduk sahaja sepanjang hari.  Mengantuk usah diceritakan tapi nasiblah ustaz yang berikan ceramah pandai berlawak jenaka.  Hilang jugak kemengantukan yang menguasai diri.

Hari tue aku bawak beg besar sikit daripada selalu.  Sebabnya nak isi pelbagai kudapan.  Yang penting coklat.  Heee..Asal menguap jea mesti korek dalam beg.  Seminar ini bagus juga sebab merungkai isu halal dan gejala sosial.  Ini sempenan sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Melaka.

Jom tengok beberapa keping gambar.

Awal lagi aku sudah sampai.  Senang sikit nak cari parking.  Al-maklum pemandu yang tak berapa mahir.  Lambat sampai kang terkial-kial nak cari parking pula.

Sementara tunggu Kak Nisah makan dulu bekalan yang ada di dalam beg.  Lapar tak payah cakap.

Sedang mendengar ceramah yang di sampaikan.  Sampai-sampai selepas sesi pendaftaran disuruh sarapan pagi dulu.  Nasiblah kalau tak kebulur.  Kemudian pembentangan pertama mengenai kepentingan halal dalam kehidupan dan hak-hak pengguna yang disampaikan oleh Us. Mohd Amri bin Abdullah dari Jakim.  Dia adalah seorang panel Rancangan Tanyalah Ustaz TV9.  tak boring ceramah yang disampaikan oleh beliau.  Menguap pun kurang sebab pandai diselitkan lawak.

Masa nie aku tak ingat pasal apa.  Tapi lepas pembentangan pertama, seterusnya pembentangan kedua mengenai makanan selamat tanggungjawab semua dari Jabatan Kesihatan Negeri Melaka.

Suasana di dalam Auditorium Masjid Al-Azim.

Majlis Perasmian & Pelancaran Sistem e-Jenayat.  Kemudian berhenti untuk makan tengahari dan solat zuhur.  Selepas itu, pembentangan keempat daripada Ustaz Fauzi Mustafa mengenai Penyelesaian Gejala Sosial.

Akhir sekali mini forum bertajuk gejala sosial : cegah sebelum parah dan ahli panelnya terdiri daripada PDRM dan Ustaz Mohd Izhar Ariff yang juga panel Tanyalah Ustaz TV9.  Selesai dalam jam 5 petang kemudian penyerahan sijil dan bersurai.

Itulah kisah sepanjang seharian di seminar "Halal Satu Tuntutan" yang banyak memberi pengetahuan kepada kita tentang isu halal ini.





                                                                                                                     



Jangan Lupa LIKE dan Tinggalkan KOMEN Anda Yea...:-)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...