Wednesday, August 8, 2012

~Setelah Sekian Lama Mencari Mood~

Nak buat kuih raya, akhirnya malam tadi berjaya jugak aku buat sejenis kuih untuk raya.  Simple jea pun kuih raya aku.  Bukan simple jea tapi senang jea.  Tapi bila tahap kemalasan melampau-lampau ada dalam diri memang tak jadi apalah.

Butter aku dalam peti ais tue dah berapa kali aku keluarkan dan masukkan balik.  Kalau boleh bercakap butter tue mesti dia tanya aku kenapalah aku nie kuar masuk peti ais.  Hihihi..Malam tadi datang rajin boleh tidur dulu yea lepas tue aku bangun dalam pukul 10 lebih sebab nak tengok drama Keluarga Iskandar.  Butter memang aku standby letak kat luar.  Kang tetiba datang mood rajin boleh buat jea kalau datang malas aku masukkan balik.

So, malam tadi aku just buat Cornflakes Madu versi aku yang simple yea.  Ringkas!!!Jangan nak cerewet-cerewet.  Janji ada kuih raya.  Oh yea...Lepas dah settle buat cornflakes aku boleh update blog lagi.  Rajin kan???Baik update kat rumah dan autopublished aje.  Kang update kat opis ada saje mata memandang.  Berbalik pada tajuk jom tengok hasil aku malam tadi.

Sekotak cornflakes

Cornflakes yang telah diramas-ramas.

Sebuku butter

5 sudu madu.  Aku lebihkan sebab aku guna sekotak cornflakes.

Akhir sekali 4oz gula kastor.

Cara-cara penyediaannya :

1.  Ramas dulu cornflakes sehingga hancur.
2.  Kemudian cairkan butter, gula dan juga madu.  Setelah cair, tuangkan ke dalam bekas yang berisi cornflakes.
3.  Gaulkan supaya sebati.  Setelah sebati boleh dimasukkan ke dalam cup.
4.  Bakar dalam masa 10 minit atau cornflakes bertukar keemasan.  Aku letak suhu dalam 160 darjah celcius.  Jaga-jaga jangan sampai hangus pulak.

Inilah hasilnya.  Dapatlah dalam 3 botol.  Malam nie nak buat lagi tapi kuih lain pulak.  Kalau buat time malam boleh buat yang simple saje.  Sekian untuk entry pagi nie.





                                                                                                                      

4 comments:

mira_mokhtar said...

ni dh ada smgt rya la ni...he3

Jue @ atanayuiman said...

mlm ni nak buat conflakes madu pulak.. aritu buat conflakes coklat.. hehe

Unknown said...

wahhh bagus2...

Saleha said...

sayapuh macam akak, bab mencari bahan sampai mencari oven sangatlah rajin. tapi bab menggodek sangatlah malas.. akhirnya rasanya kuih tunjuk2 gak nanti :)

salam kenal ye.. saya follow sini