Thursday, August 2, 2012

~Resipi Kek Coklat~

Salam...

Selamat pagi.  Hari ini aku nak postkan entry resepi kek coklat.  Oleh sebab ada kawan-kawan aku yang nakkan resepi maka hari aku postkan entry yang berzaman telah aku draft tanpa post.  Tak ada masa dan selalu nak post entry lain jea dulu.  Heheheh..

Oklah kepada sesiapa yang berminat nak mencuba bolehlah amik resepi dan mencubanya.  Aku pun bukanlah profesional hanyalah amatur dalam membuat kek nie.  Aku pun tengok buku resepi yang mak aku beli dan aku yang jadikan koleksi untuk aku.  Bising mak aku semua buku resepinya aku amik.  Hehehe...Buat Puan Mardiana yang beria-ia suruh aku letakkan resepi di blog katanya senang nak salin, ini yea resepinya.  Nanti buat jangan lupa amik gambar.

Kalau ikutkan resepi kek coklat banyak yang aku ada.  Dari koleksi dalam buku sampailah yang aku salin dari internet.  Tapi aku letakkan resepi yang pernah aku cuba.  Lain orang lain rasanya.  Sedap atau tidak terpulang kepada korang yea.


RESEPI KEK COKLAT
Sumber rujukan : Panduan Asas Menghias Kek

Bahan-Bahan:
100gm coklat masakan
220gm susu cair
100gm gula perang
2 biji telur
125 marjerin
100gm gula perang

Diayak bersama:
125gm tepung
1 sudu teh serbuk penaik
300gm serbuk koko

Cara-Cara Membuatnya:
1. Panaskan ketuhar pada suhu 170 darjah celcius
2. Coklat masakan, susu cair, gula perang disatukan dan dipanaskan.  Kacau hingga cair.  Tutup api, angkat dan biarkan sejuk.
3. Putar gula perang bersama mentega sehingga kembang.
4. Masuk telur sebiji demi sebiji.
5. Masukkan tepung berselang-seli dengan coklat cair.
6. Tuang ke dalam loyang berukuran tujuh inci dan bakar sehingga masak.

Ini kek untuk ammar yang aku bake untuknya masa hari ulangtahunnya yang pertama.  Kek coklat bersama edible image angry bird.  Oklah selamat mencuba!!!Boleh cuba untuk hari raya ini.









                                                                                                                        

                                                                                                                        

2 comments:

yatt said...

wah besy nyer..mintak sikit boleh

Azuin Nazry said...

wah sodappp..nk buat nnt..klu kukus lg best ke??cmne ko buat leh edible image lg ni?