SUKA ENTRY DI SINI???

Sunday, June 28, 2015

Catatan 7 & 8 Ramadhan : Berbuka Di Rumah

Teks : Fyda Adim
Foto : Ipad

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah...

Selamat malam semua. Baru berkesempatan mahu menitipkan sesuatu di blog ini. Baru dapat melunjur kaki setelah seharian berhempas pulas menyiakan juadah berbuka. Hari ini parents dan keluarga adik berbuka di rumah aku. Memang dari minggu lepas dah ajak dia orang.

Okeylah, bukan nak cerita pasal tu. Cerita pasal mereka di lain entri. Ini kisah dua hari lepas. Rabu dan khamis kami empat beranak berbuka di rumah sahaja. Bila sudah berbuka di rumah maknanya aku yang turun padang. Berhempas pulas memasak menyiapkan juadah permintaan suami dan anak-anak.

Marilah kita tengok. Entri ini sekadar perkongsian dan kenangan untuk aku. Nanti akan datang boleh  belek-belek semula cerita-cerita lama.

Juadah 7 Ramadhan. Aku masak lauk paprik untuk suami. Kemudian suami nak salad dan telur rebus. Anak dara pula nak makan spageti. Sambal udang tu pula jiran sebelah yang bagi. Alhamdulillah rezeki haritu.

Sedap jugak makan macam ni.

Paprik campur.

Spageti bolognese untuk Adriana dan Ammar.

Itu sahaja menu untuk 7 Ramadhan. Beralih ke hari seterusnya menu berbuka puasa untuk 8 Ramadhan. Hanya masak satu lauk je. Paprik dan sambal udang masih ada lagi. Aku panaskan je. Sayang nak buang.

Inilah juadah 8 Ramadhan. Aku masak telur bistik sebab b yang minta. B sangat kan. Kemudian masak maggi goreng. Lauk asam pedas ikan pari mak aku pula yang bagi. Mana tak banyak lauknya.

Bistik hasil air tanganku. Resepi memikat suami. Pikat-pikat suami kita aje. Jangan pula pikat suami orang mahupun isteri orang.  Huhuhu...

Maggi goreng. Entah hari tu tekak tetiba teringin nak. Jadi gorenglah sikit.

Itu sahaja perjalanan Ramadhan aku dan keluarga. Sebolehnya mahu bersederhana saja dalam apa jua keadaan. Tidak mahu melebih-lebih. Semoga tidak tersasarlah hati kami. Sekian dan wassalam.

Salam pena, 
Fyda Adim


1 comment:

JACK' TREASURE CHEST said...

Sangat menyelerakan. Allah memberi rahmanya kpd isteri yg menyediakan makanan berbuka untuk suami dan anak-anak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Angel Wing Heart