Wednesday, October 12, 2011

~Cara Masak Bubur Dengan Mudah~

Sejak ammar dah mula makan bubur, aku cuba masakkan bubur untuknya.  Mula-mula tak tahu jugak cara mudah nak masak bubur dengan mudah dan cepat.  Bila pagi kadang tak sempat nak masak.  Nak tunggu bubur tue masak satu hal jugak.  Sebolehnya aku elak nak bagi yang instant.  Nak jugak daripada air tangan mama nie.  Tapi kadang bagi jugak bila datang angin malas mama makan jugak nestum tapi sekali-sekala.

Masa adriana dulu belum ada pengetahuan dan kurang pendedahan seadanya.  So, sebolehnya aku mahu buat yang terbaik.  Sekarang aku tidaklah susah hati bila adriana dah mula suka untuk makan.  Suap adik, si kakak pun nak makan jugak.  Bubur adik yang tawar tue pun nana hentam.  Janji nana makan yang berkhasiat yea.

Ok, berbalik kepada tajuk di atas.  Aku pernah surf pasal pemakanan untuk bayi.  Jumpa kat blog mana yang bagi tunjuk ajar cara yang mudah menyediakan bubur untuk bayi anda.  Inilah cara-caranya :-

Basuh beras seperti biasa.
Tos dan keringkan.  Keringkan di atas kuali.
Bila sudah kering, kita blendkan beras itu sampai hancur.  Kemudian boleh simpan di dalam bekas untuk digunakan pada hari lain.
Inilah bubur yang sudap siap dimasak.  Nasi+Lobak untuk si kecil.
Jom makan.  Selebihnya boleh disimpan dalam freezer dan ditutup.  Panaskan bila nak dimakan.  Selalu aku siapkan puree jea sebagai frozen.  Kalau bubur masak time nak makan jea.

Oklah selamat mencuba!!!

No comments: