SUKA ENTRY DI SINI???

Tuesday, September 2, 2014

~Kami Pada Hari Merdeka~

Teks : Fyda Adim
Foto : Fon Sendiri & Kamera

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Selamat petang semua. Sudah selesai perhimpunan bulanan yang berlangsung pagi tadi. Pengalaman baru buat diriku memandangkan pertama kali diberi peluang mengendalikan tugasan sebegini. Okeylah tidak mahu berceritakan kisah perhimpunan tadi. Nanti di lain entri ye akan diceritakan.

Ahad lepas sempena hari merdeka aku berpeluang untuk membawa anak-anak aku untuk melihat perbarisan kemerdekaan. Tahun lepas dia orang tidak berkesempatan untuk melihat sebab aku menyertai perbarisan. Asben pun tak ada di Melaka masa itu. Jadi tahun ini dapatlah bawak Adriana dan Ammar. Tahun ini aku tidak menyertai perbarisan yang pada awalnya memang aku nak serta tapi sebab ada perkara-perkara yang tidak dapat dielakkan maka aku membatalkan hasrat itu. Walaupun aku mendengar spekulasi tentang itu tapi biarlah. Ingatkan dalam masa kita sudah menyambut merdeka 57 tahun ini manusia akan turut merdeka tetapi sangkaanku meleset bilamana aku dengar mereka memikirkan sesuatu yang bukan benda sebenarnya. Fikiran mereka masih belum merdeka rupanya.

Perbarisan sudah bermula. Masa itu aku, asben dan anak-anak sedang bersarapan di kedai mamak.

Ini kontijen Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Tahun ni aku tak dapat menyertai.

Ini daripada salah sebuah jabatan di Alor Gajah.

Ini daripada AKMAL. Kalau tak silap.

Ini pula Kontijen JPAM.

Ini pula kontijen Jabatan Kastam.

Ini sudah lupa dari kontijen mana. Banyak sebenarnya asben snap gambar-gambar. tak larat nak upload. Tak perlulah.

Budak berdua ini sudah merengek kepanasan dan kepenatan akibat berdiri. Akhirnya mama kena jadi badang dukung si anak teruna.

Ini sudah selesai perbarisan, menyusuri Sungai Melaka menikmati permandangan indah.

Balik kemudian masak tengahari pula. Itu pun tidur dulu lepas zohor baru bangun masak. Kepenatannya mengalahkan orang yang berbaris. Aku masak patin masak lemak cili padi, sayur campur.

Petang tu, anak-anak diisikan dengan aktiviti mandi kolam di porch rumah. Hehehe...Sudah lama tidak mandi kolam jadi hari itu bagi peluang kat dia orang. Itu sahaja kisahnya. Nanti entri lain pula ye. Bersambung. Sekian dan wassalam.

Aku Penulisnya,







                                                                                                       

3 comments:

siti zuraida Rajab said...

kontinjen JPAM kan??klu JPA tu Jabatan Perkhidmatan Awam??betul kan>??

monalita mansor said...

rindu Melaka...

Fyda Adim said...

@siti zuraida rajab : typing error..sudah dibetulkan..

@monalita mansor : mari datang melaka..boleh singgah rumah anak murid.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Angel Wing Heart