Pages

Tuesday, April 30, 2013

~Pendiam Itu Loser~

Assalamualaikum...

Selamat pagi SELASA!!!^____^ Senyum lebar sikit sebab esok cuti!!Ada kaitan tak???Heeee.

Semoga hari ini menjadi hari yang lebih baik dari hari hari semalam. Aku kembali lagi di sini untuk mencoretkan sesuatu. Coretan yang ditulis sekadar untuk berkongsi atau mungkin bertanyakan pendapat.

Berbalik kepada tajuk di atas, adakah itu benar??Mengenai pendiam dan loser. Aku pernah mengutarakan di sini mengenai pendiam ini. Entrinya ada di SINI. Adakah seseorang yang menjadi pendiam itu dikira sebagai loser?

Orang yang pendiam itu kurang berkeyakinan. Persepsi orang, seseorang yang pendiam itu mungkin dianggap 'zero' dalam apa jua hal. Orang pendiam dikatakan sombong, kera sumbang, tidak tahu berkomunikasi dengan orang dan serba-serbi tidak tahu. Malah ada juga dikatakan orang pendiam ini membosankan, kurang bijak. Bila bab kurang bijak inilah diri terasa seperti 'loser' dan timbul rasa kurang keyakinan terhadap diri sendiri. Sebenarnya tak kenal maka tak cinta. Betul tak?

Sehinggakan ada masanya orang pendiam ni seringkali dijadikan sebagai bahan ketawa atau gurauan yang melampaui batas. Adakah orang sekeliling menganggap orang pendiam ini tanpa perasaan?Sesuka hati nak dijerkah, dibentak. Ermmmm...Aku menulis berdasarkan apa yang aku lihat dan apa yang aku rasa. Benar atau salah mungkin terserah pada pandangan masing-masing.

Sebenarnya kalau kita memberi ruang dan peluang kepada orang yang dianggap pendiam ni, mungkin dia lebih bagus dari kita. Siapa yang tahu?Seperti peribahasa yang berbunyi 'Diam-diam ubi berisi'.

Sekian dulu entri pagi ini. Kalau korang ada pandangan tersendiri bolehlah komen ye.







                                                                                                                    

1 comment:

adianiez AIDA said...

most of the time, diam tu berisi.
tak kurang juga, diam tu pemalas!
yg penting, lebih baik diam dari asyik bercakap.
bercakap dan bertindak takpe.
jgn bercakap je, takde pe, mcm tin kosong :-)
pendapat aida jer ni hi hi hi...