Pages

Monday, April 22, 2013

~Orang Yang Berduit VS Orang Yang Tidak Berduit~

Assalamualaikum...

Selamat tengahari semua. Diharap semua baik-baik sahaja dan sentiasa dirahmati oleh Allah SWT. Amin. Korang dah lunch?Harap semuanya dah lunch. Itulah rezeki untuk kita hari ini. Alhamdulillah. Rezeki akan datang kita tak tahu banyak mana dan bagaimana.

Hari ni aku sahaja nak tulis cerita mengenai duit. Tentang orang yang banyak duit. Entri ini bukan ditujukan kepada sesiapa tetapi sekadar untuk berkongsi cerita dan hanya dari pandangan mata kasarku terhadap apa yang aku lihat di sekeliling aku supaya boleh dijadikan pengajaran dan peringatan buat diri sendiri mahupun orang lain. Mungkin...

Siapa yang tak teringin nak berduit?Nak-nak kalau banyak duit. Sentiasa ada duit. Boleh shopping!Heee. Sebab aku suka bershopping. Tapi ada sesetengah orang yang betul-betul berduit tapi orang tak tahu pun dia tu berduit. Tak tahu pun duitnya menimbun-nimbun. Tengok perwatakan pun biasa-biasa je tapi sememangnya dia berduit. Sebabnya dia tidak bercerita atau pukul canang pada orang. Tak menunjuk-nunjuk, sentiasa merendah diri. Orang macam ni yang disukai. Mungkin...

Tapi ada sesetengah orang pula, duit tidaklah banyak mana tapi kecoh satu dunia. Kalau boleh nak semua orang tahu yang dia banyak duit. Pukul canang sana sini yang duit dia banyak walaupun tidaklah banyak mana sebenarnya. Kalau antara kawan atau duduk berjiran, kena dia yang lebih daripada semua. Kena lebih daripada kawan-kawan atau orang lain. Rumah nak kena besar daripada orang lain, kereta kena lagi bagus dan canggih daripada yang lain. Tak boleh kalah. Mesti dia je yang menang. Lepas tu cerita pada semua orang. Serba-serbi kena dia yang lebih daripada orang lain. Macam-macam...

Apa-apa pun hidup kita ni biarlah bersederhana. Biarlah bersederhana dalam apa jua keadaan sekalipun. Seperti yang kita sudah sedia maklum, dalam Islam juga digalakkan untuk hidup bersederhana. Biarlah nampak tidak berduit asalkan jangan berhutang sana sini. Dek kerana keinginan yang melampui daripada kemampuan takut memakan diri sendiri. Sedar-sedar hutang sudah keliling pinggang. Minta dijauhkanlah. Cukuplah memakai sekadar termampu. Sentiasa bersyukur dengan apa yang kita miliki. Kata orang ukur baju di badan sendiri.

Sekian...  






                                                                                                                     

1 comment:

LYAfrina said...

setuju tu... hidup biarlah bsederhana... xperlu kaya raya..cukup la sekadar hidup senang dlm penuh sederhana...