Thursday, November 8, 2012

~Adriana Tukar Tadika~

Alhamdulillah..Lagi sehari jea lagi sesi persekolahan untuk tahun ini akan berakhir.  Maknanya adriana pun akan menamatkan sesi tadikanya untuk 4 tahun ini.  Sepanjang dia ke tadika ini banyak benda yang dia sudah tahu.  Sudah kenal huruf, nombor, menghafal doa, colouring.  Yang lain terlalu awal untuk aku menilainya.  Perjalanan adriana masih jauh.  Apa yang aku harapkan semoga dia sentiasa diterangkan hatinya dalam belajar.  Peringkat permulaan itulah yang terbaik buatnya.  Biar dia lalui zaman kanak-kanaknya dulu.  Jangan terlampau stress.  Bila masa untuk dia betul-betul belajar barulah fokus.

Tahun depan insyaAllah, Adriana akan ke tadika yang lain.  Adriana tidak lagi berada di tadikanya sekarang.  Kita orang tukarkan tadikanya bukan sebab tadika sekarang tidak bagus.  Memang bagus pun sebab tadika sekarang nie lebih kepada islamic.  Itu yang adriana sudah boleh menghafal doa-doa.  Kadang aku sendiri terkedu bila dia membaca doa.  Sedih jugak sebab bukan aku yang ajar dia.  Tahu-tahu dia dah tahu.  I'm happy for it. 

Ok berbalik kepada tajuk di atas, sebab adriana tukar tadika.  Adriana akan bersekolah di tadika sekolah cina sebab papanya nak adriana sekolah rendah di sekolah cina.  So, sesiapa yang nak sekolah cina memang kena masuk tadika di situ seawal 5 tahun.  Aku ikut jea.  Sekolah mana-mana sama jea.  Kalau nak pandai mana-mana sekolah pun boleh pandai.  Cuma aku dan asben tekad nak adriana sekolah cina supaya dia boleh belajar bahasa cina pulak selain dia boleh meguasai bahasa malaysia, bahasa inggeris dan juga bahasa bawean.  Bahasa bawean aku boleh ajar dia.  Hehehe.  Nanti adriana boleh pulak ajar aku bahasa cina. :D

Inilah sekolah yang bakal adriana belajar.  Sekolah nie pun berdekatan dengan area rumah mak aku.  So tak ada hal kalau dia sekolah di sini.  Semoga dipermudahkan untuknya.

Ini minggu lepas asben bawak adriana pi tadika tue.  Nak tanyalah macam mana nak daftar untuk tahun depan.  Semuanya sudah settle.  Memang ada jugak orang yang bercakap nanti macam mana nak ajar anak bahasa cina sedangkan kita pun tak tahu.  Aku tolak ketepi jea apa yang orang cakap.  Fikir yang positif jea.  Kalau kita dok pikir yang negatif, negatiflah jadinya.

Untuk darjah satu pun adriana dah daftar.  Ini nama sekolahnya.  SRJK (Cina) Keh Seng.

Ini slipnya.  Daftar untuk darjah satu dah buat awal tahun ari tue.  Panjang umur insyaAllah adriana akan masuk darjah satu tahun 2015.  Bila anak dah darjah satu mula terasa diri ini makin tua.  Hahaha...






                                                                                          

5 comments:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ila masih muda sbb anak masih tadika haha

mummY daniSha said...

dah register ek...sy belum register lg....keh seng tu dekat je ngan rumah sy hehe..sebaya danisha dgn adriana

Siti said...

wah sekolah cina...anok jate saye blm daftar mana-mana pun lg..

SHARINA KAMAR said...

Salam perkenalan.Cari2 list tadika cina di Melaka.Then terjumpa blog U. I pon dh daftar anak tadika & skola di keh seng.I daftar anak skola mase umur 1 tahun. Bkn ape,takut skola penuh.Tu pon dh ade 3 org daftar anak skola bg tahun 2019 .Slalu skola cina mmg penuh.Tu yg g daftar awal.Skrng anak I baru umur 1 tahun, 9 bln..Feel free, jom ke blog I.. http://sharinakamar.blogspot.com/

Cik Puan Diksu said...

Tadika anak di mana?ada perancangna nak masukkan anak di sekolah cina.