Monday, May 6, 2019

Ramadan Tiba Lagi

Assalamualaikum.

Hai.

Selamat berpuasa buat semua kenalan di sini. Ramadan tiba lagi. Ramadan yang dirindui. Ramadan bulan beribadah. Ramadan bulan penuh kerahmatan. Ramadan bulan pengampunan. Ramadan juga bulan kebebasan. Semoga Ramadan kali ini menjadikan kita insan yang lebih baik daripada sebelumnya. Menjadikan kita insan yang lebih beramal ibadah.

Tahun ini Ramadan aku di perantauan. Berjauhan dengan keluarga (mak, ayah dan adik-beradik) namun aku dapat berpuasa dengan suami setelah 3 tahun kami menjalani kehidupan sebagai pasangan jarak jauh. Hati terasa sayu sebenarnya. Dekat dengan suami tetapi berjauhan dengan keluarga. Kalau dulu dekat dengan keluarga namun jauh dengan suami pula.


Allah berikan sesuatu mengikut keperluan kita bukan mengikut kehendak kita. Adakalanya, sesuatu perkara yang kita suka belum tentu yang terbaik buat diri kita. Jadi kita seharusnya mengikuti sahaja perjalanan hidup ini dengan hati yang tenang dan berlapang dada. Semoga Allah permudahkan urusan aku dan keluarga di tempat orang.

Doa untuk pindah ke Melaka tidak pernah putus. Doa itu sentiasa tersemat dalam setiap sujudku. Semoga akan ada sinar dan pengakhiran yang manis untuk kami sekeluarga. Aamin. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

Kakcik Seroja said...

Assalamualaikum...

Selamat berpuasa Fyda. :)