Saturday, May 25, 2019

Kisah Ramadan: 14 Ramadan 1440 - Balik Ke Johor Bahru

Assalamualaikum.

Selamat petang.

Ahad lepas, kami gerak balik ke JB semula sebab Isninnya kerja. Mujurlah cuti Wesak Day dapatlah bercuti dua hari lebih di Melaka. Itu pun tak cukup rasanya. Hati masih sedih kalau nak balik ke JB. Siapalah yang tak sedih kan bila kita kena tinggalkan rumah sendiri.

Kemas-kemas beg pagi itu suami tanya.

"Sedih tak nak balik JB?"

Soalan meminta sangat. Mahu tak sedih. Sedih gila. Selalu masa-masa ini aku sibuk deko-deko rumah. Sibuk dengan buat kuih raya. Tahun ini macam suam-suam kuku saja walaupun ada saja keinginan nak membuatnya. Tunggu minggu depan balik cuti lama aku nak buat kuih.

Kami sampai JB dalam jam 3.30 petang. Memang bertolak awal sebab esok anak-anak sekolah. Jadi tak nak letih. Sebelum balik rumah singgah shopping beli barang basah.

Aku masak nasi lemak. Lauknya rendang ayam dan paru goreng sambal.

Paru goreng sambal kegemaran suami dan anak-anak.

Rendang ayam yang ringkas. Aku guna saja apa yang ada di dalam peti ais. Tiba-tba suami aku cakap nak rendang. Jadi aku pun masaklah. Mujurlah ada kerisik. Kalau tidak tak jadi juga rendang aku.

Menghitung untuk balik ke Melaka. Lagi 5 hari sahaja lagi. Hati sudah ada di Melaka. Jasad sahaja yang ada di JB ini.

Balik Kampung!
Oh, oh, oh Balik Kampung!
Oh, oh, oh Balik Kampung!
Hati Girang!
Oh, oh, oh Balik Kampung!
Oh, oh, oh Balik Kampung!
Oh, oh, oh Balik Kampung!
Hati Girang!

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: