Saturday, May 25, 2019

Kisah Ramadan: 9 Ramadan 1440 - Pulangnya Ke Negeri Abadi

Assalamualaikum.

Selamat malam.

Lama sudah tidak menulis blog. Minggu lepas memang sibuk. Nak tulis entri untuk seminggu pun rasa malas. Sebab sudah sibuk dengan rutin harian, jadi nak menulis pun lemau. Aku memilih untuk berehat sahaja. Minggu lepas ada berita sedih yang aku terima dari Melaka.

Tak sempat jumpa sebab aku nak balik Melaka khamisnya. Tanggal 14 Mei 2019 iaitu hari Selasa sewaktu mahu pulang ke rumah, kakak sepupu aku telefon menyatakan tentang kepulangan bibik kita orang ke negeri abadi. Lima bulan selepas pemergian obek aku, bibik pula menyusul walhal masa obek aku pergi, bibik kita orang ini sihat sahaja. Dia yang selalu ingatkan kakak sepupu aku jangan tinggalkan obek.

Semua seperti tidak dijangkakan. Kiriman doa dari JB sahaja buat bibik yang telah pergi. Malam itu aku menanti cerita daripada kakak sepupu aku sahaja tentang urusan pengembumian jenazah. Alhamdulillah semua berjalan lancar.

Mati itu pasti. Mati itu semakin menghampiri. Sudahkah kita bersedia?

Bibik kita orang yang tengah itu. Ini gambar raya tahun lepas semasa aku dan kakak sepupu pergi beraya ke rumahnya. Nampaknya Syawal lalu kali terakhir kami bersama.

Mujurlah hari itu aku order laksa dengan kawan suami. Sudahlah tidak ada mood mahu memasak.

Ini menu untuk hari itu. Aku cuma goreng nasi sahaja dan sambal sosej pula suami telah siap masak sebelum dia pergi kerja petang.

Itulah serba sedikit coretan untuk 9 Ramadan yang mahu dititipkan buat kenangan. Hanya coretan ini yang akan mengenangkan aku pada masa lalu. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim



No comments: