Wednesday, May 8, 2019

Kisah Ramadan: 3 Ramadan 1440

Assalamualaikum.

Selamat malam.

Malam ini berkesempatan mahu menulis tentang juadah berbuka untuk 3 Ramadan. Masih lagi bertahan setakat ini walaupun terasa hampir tewas. Memanjat tangga sampai ke tingkat 4 sudah satu hal. Bergetar lutut mahu sampai rumah. Cabaran sungguh tahun ini. Aku percaya ada hikmah di sebalik semua ini namun aku masih menjumpainya.

Minggu ini bolehlah menarik nafas lega sebab suami kerja shif pagi. Aku bolehlah ikut dia pergi kerja sekali. Itu sudah tentu-tentu seronok sebab aku boleh membuta dalam kereta sepanjang perjalanan sampai ke pejabat. Sekali-sekala.

Untuk menu 3 Ramadan, juadah yang ringkas dan mudah dimasak. Janganlah buat permintaan suruh masak nasi lemak, nasi minyak bagai. Dalam tempoh satu jam setengah nak masak macam-macam memang tak jadi apalah. Biarlah kita berbuka puasa secara bersederhana sahaja.

Sambal telur pecah lagi aku ulang masak. Kemudian masak ayam goreng kunyit bersama kacang panjang permintaan suami. Mempedal goreng suami beli di bazaar. Sambal belacan aku buat lebih.

Sambal telur hancur.

Ayam goreng kunyit. Aku main campak-campak sahaja. 

Itulah serba sedikit coretan 3 Ramadan kami di perantauan. Menghitung hari mahu balik ke Melaka. Tak sabar sebenarnya. Dua minggu sudah tidak berjumpa dengan mak. Sabarlah duhai hati.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: