Tuesday, May 22, 2018

Kisah Ramadhan: 5 Ramadhan

Assalamualaikum.

Selamat petang. Satu jam lebih lagi mahu berbuka puasa. Sementara menunggu waktu berbuka bolehlah baca-baca dulu apa yang patut. Semalam aku berbuka puasa dengan anak-anak sahaja. Suami telah kembali bertugas. Walaupun tiga beranak, aku masih lagi mahu memasak memandangkan aku balik awal sebulan ini. Jam 4.00 petang sudah boleh balik bagi yang masuk kerja jam 7.30 pagi.

Oleh sebab kita orang bertiga, aku masak ringkas-ringkas aje. Mee basah dan bubur caca. Kemudian memenuhi permintaan Adriana yang mahukan kuih pelita. Sampai rumah jam 4.30 petang aku rebus dulu bubur caca. Kemudian solat dan keluar balik jemput Ammar di sekolah agama. Sampai awal di sekolah, aku dan Adriana ke pasar ramadhan sebelah sekolah agama.

Beli dua jenis kuih sahaja. Kuih keria dan kuih tepung pelita. Beli banyak-banyak siapa pula yang nak makan. Kami bertiga aje. Usai membeli kami kembali ke kereta. Tak lama kemudian, Ammar pun keluar dari sekolah. Terus aku memecut balik.

Bubur caca. Bila puasa macam-macam yang teringinnya.

Kuah mee basah.

Menu kami semalam.

Mee tu aku goreng dengan kicap. 

Sepinggan mee basah untuk aku.

Begitulah kisah iftar aku dan anak-anak. nanti aku sambung dengan lain entri ya. Semoga kerajinan menulis ini tetap ada. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


2 comments:

JAMIL HASHIM said...

waalaikumussalam .

banyaknya hidangan.

salam ramadhan

https://jm2u.blogspot.my/2018/05/bila-aku-bercerita.html

Warisan Petani said...

Alhamdulillah.
Selamat berpuasa dan berbuka.