Pages

Thursday, May 17, 2018

Cuti Lima Hari

Assalamualaikum.

Minggu lepas cuti panjang. Lima hari lamanya. Memang terasa nikmatnya. Aku cukup suka dapat cuti panjang macam itu. Dalam kepala macam-macam nak buat kat rumah itu. Sudahlah malam selesai PRU kami laki bini lambat tidur menunggu keputusan pilihan raya. Kemudian nak tahu esoknya cuti atau tidak. 

Memang tak keruan jadinya. Anak-anak pula asyik dok berzikir tanya esoknya sekolah atau tidak. Sudahnya tidur dalam keadaan tanda tanya. Aku pula memula gigih nak menunggu keputusan. Masa itu dah jam 2. Sudahnya aku lelap. Sedar-sedar sudah pagi. Terus cari henfon nak tahu apa perkembangan.

Seharian tengok televisyen. Sampai ke malam tunggu angkat sumpah Perdana Menteri.

Bila dah tengok angkat sumpah malam tu keluar pi mendobi langsir.

Ini sebelah petang jumaat.

Suami yang masak sebab bininya ada misi lain.

Misi menukar langsir.

Bersepah ruang tamu.

Sarapan pagi jumaat.

Menu hari jumaat kalau tak silap.

Sarapan pagi sabtu di kedai. Kacang pool di kedai berhampiran taman.

Ini pula menu sarapan Dak Adik.

Sebelah petang aku bersantai di beranda. Syok sangat. Ada masa bersantai waktu petang. Selalunya memang tak dan nak duduk santai-santai.

Alhamdulillah. Selesai memasang langsir. Sekarang tak ada konsep pasang langsir di malam raya. Aku pasang awal sebab takut tak ada masa bulan puasa ini. Macam-macam nak dibuatnya nanti. Alhamdulillah satu bahagian sudah selesai.

Anak sulung tanya, "Mama kita pakai langsir lama ke?"

Aku jawab, "Pakai selagi tak koyak."

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim



No comments: