Monday, May 21, 2018

Kisah Ramadhan: 4 Ramadhan

Assalamualaikum.

Semalam, aku gigih dan bersemangat lagi memasak pelbagai juadah. Masa hari cuti inilah nak masak macam-macam. Suami dah kerja. Jadi semalam aku ajak mak ayah, adik dan keluarga berbuka dekat rumah. Tidaklah aku dan anak-anak sendu berbuka puasa bertiga sahaja.

Sebelah pagi, aku dan anak-anak keluar jemput mak dan ayah. Kemudian bawa mak ke Tesco sebab mak nak beli barang dapur sikit. Memandangkan ayah tak boleh berjalan sangat, aku teman ayah dalam kereta. Anak-anak aku ikut neneknya masuk dalam Tesco.

Dalam pada duduk dalam kereta, aku mencari idea nak masak apa. Sebenarnya memang ada idea dah cuma nak tengok barang semua dah ada ke tidak. Sampai rumah dalam jam dua. Aku solat dan terus masuk dapur. Sebelum tu aku dah singgah kedai depan taman beli barang sikit.

Aku mula masuk dapur awal. dalam jam tiga aku dah mula potong-potong apa yang patut. Sudahnya aku bercadang nak masak nasi minyak.

Menu semalam yang aku masak. Mee goreng dan bubur kacang hijau pemberian jiran.

Nasi minyak.

Ayam masak merah.

Paru goreng sambal.

Jelatah.

Puding roti.

Puding roti yang telah dipotong.

Mak ayah, adik dan adik ipar. Hat tu terpaksa distickerkan kerana tidak bertudung.

Kanak-kanak terpaksa duduk bawah atas sebeb ketidakcukupan kerusi dan meja makan yang comel. Hahaha. Begitulah kisah semalam. Alhamdulillah. Masih diberi peluang berbuka puasa dengan mereka. Syukur atas nikmatmu ya Allah.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim







No comments: