Wednesday, February 1, 2012

~Kek Karamel Coklat Moist~

Salam...

Barulah datang mood untuk membuat entry baru.  Kali nie aku nak cerita pasal 1st time aku try buat Kek Karamel Coklat Moist nie sabtu yang lepas.  Aku buat tengah-tengah malam masa anak-anak aku sudah tidur.  Hari tue blogwalking ke blog Ana Suzana.  Aku ternampaklah dia buat kek karamel nie.  Hati melonjak-lonjak teringin nak buat jugak yea.  Sekarang pantang nampak kek menarik mesti nak buat.  Kalau jadi boleh makan.  Kalau tak jadi alamatnya ke tong sampah.  Hikhikhik.  Tapi kek aku tidaklah secantik yang Ana buat.

Apa-apa pun dah nama pun 1st time kan.  Kadang jadi, kadang tak jadi.  Kenalah cuba lagi kalau tak jadi.  Bila aku postkan gambar kek karamel nie di FB adalah kengkawan yang mintak resipinya.  Di sini, aku akan letakkan resipinya sekali.  

Pandangan dari atas Kek Karamel aku.  Aku buat bentuk bulat sebab bekas empat segi tak muat nak masuk pengukus aku.

Baru dikeluarkan daripada peti ais.  Makan sejuk-sejuk lagi sedap.


Ini resepinya :

BAHAN KARAMEL:

STEP 1:
2 sudu besar gula pasir di tabur dlm loyang

STEP 2:
letak loyang atas dapur gas utk mencairkan gula menjadi karamel dgn menggunakan api perlahan..

Make sure karamel td memenuhi ruang loyang tu tau.. pandai2 korang le senget2kan loyang tu time masak kasi karamel tu tak selonggok kat tgh2 aje.. dah siap ketepikan..

STEP 3:
1/2 tin susu cair
70gm gula kastor
1/2 sudu kecil esen vanila
3 biji kuning telur
****kalau nk karamelnye tebal,tambahkan susu cair dan kuning telur

(aku guna resepi karamel dari ANNA QAWINA yg tebal yg kat bwh ni)
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat manis ~ aku guna 3/4 cwn aje.. takmo manis sgt..1 sudu teh esen vanila
3 bj kuning telur
2 biji telur (putih & kuning)

STEP 4:
kacau perlahan bhn2 kat atas guna whisker atau garpu dan tapiskan ke dlm loyang gula hangus td

STEP 5:
bakar karamel secara steam bake pd suhu 180'c selama 15min ~ aku guna kaedah kukus.. lg senang.. kukus sampai masak le.. dlm stgh jam kot..


****sementara tu,siapkan BHN KEK CHOCOLATE MOIST

BHN A :
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan gula kastor
1 cawan minyak masak

CARA:
satukan semua bahan dlm periuk,kemudian gaul rata dan masak atas dapur gas dgn api perlahan sambil dkacau hgga sebati,dah sebati,padamkan api dan rehatkan sekejap

BHN B:
3/4cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
*semua bhn di atas di ayak

BHN C:
4 biji telur - pukul dgn whisk atau blend (aku blend sekejap)

CARA :
~ satukan BHN B dan BHN C ke dlm BHN A secara berselang seli dan gaul sebati dgn whisk atau senduk

~ tuangkan adunan ke dlm loyang karamel tadi

~ bakar secara steam bake pd suhu 180'c selama sejam atau hgga masak...bergantung kpd oven masing2...(aku kukus sampai kek tu betul2 masak.. dlm 1 jam stgh kot..)

Bila sudah masak biarkan dahulu kek itu meregang atau sejuk.  Kemudian baru diterbalikkan kek tersebut dan boleh disimpan di dalam peti ais.  memang lazat dimakan sejuk-sejuk.  Selamat mencuba!!!Lain-lain tangan, lain-lain rasanya.  :-)






5 comments:

Ana Suzana said...

Phewitttttt...

.:fyzz:. said...

waaa..klau la fyzz ada skill wat kek2 nih cam awak gak..kan bagus..pepun..bagus la..sonok anak2 n huby makan..teruskan..:P

Amiizaa2001 said...

cantekkkkk&kemas blh bukak bakery:)

Wife Wise said...

wah nmpk sedaap

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

wah terliur tgk..compom sedap ni..:)