SUKA ENTRY DI SINI???

Wednesday, July 15, 2015

Biskut Raya 2 : Biskut Coklat Chip

Teks : Fyda Adim
Foto : Fon Sendiri

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah...

Selamat tengahari semua. Suasana di pejabat semakin sunyi. Hanya kedengaran lagu raya berkumandang dari komputer. Aku sudah semakin krik krik. Kami suami isteri mula bercuti esok sehingga selasa depan. Kampung pun bukan jauh mana pun.

Hari ini aku half day. Ada beberapa urusan perlu diselesaikan petang ini dengan kadar segera. Macam-macam kerjaan yang menunggu. Kerja kat rumah sendiri dan kerja kat rumah mak. Esok aku akan balik rumah mak untuk masak juadah hari raya. Nasiblah rumah mak dan rumah aku tidak jauh mana.

Baiklah berbalik kepada tajuk entri, kisah ahad lepas yang aku sibuk bebenor sampai asben kena masak nasi goreng untuk berbuka. Hehehehe...Aku gigih menyiapkan biskut coklat chip. Nasiblah ada pembantu cilik. Nana tekun membantu aku di dapur menhabiskan misi mengentel biskut coklat chips tu.

Dulang biskut yang menunggu untuk dibakar. Aku letakkan sekali resipinya. Manalah tahu ada yang berminat mahu mencuba.

RESEPI BISKUT COKLAT CHIPS (untuk 2 adunan) Bahan-bahannya: 10oz gula halus 2 buku butter 4 biji telur 300 gram kacang badam 2 cawan milo 1 kotak tepung naik sendiri 1 sudu teh cream of tartar 1 sudu bicarbonate 400 gram coklat chips Cara-caranya : Pukul telur, butter dan gula hingga kembang. Campur badam, milo, tepung, coklat chips dan gaul hingga sebati. Simpan adunan tadi di dalam peti sejuk beberapa minit, apabila agak keras bentuk bulat-bulat dan dileperkan. Bakar hingga masak. Nota>>>Cream of tartar dan bicarbonate dicampur pada tepung kemudian ayak.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

RESEPI BISKUT COKLAT CHIPS (untuk 2 adunan)

Bahan-bahannya : 

10oz gula halus 
2 buku butter 
4 biji telur 
300 gram kacang badam 
2 cawan milo 
1 kotak tepung naik sendiri 
1 sudu teh cream of tartar 
1 sudu bicarbonate 
400 gram coklat chips 

Cara-caranya : 

Pukul telur, butter dan gula hingga kembang. Campur badam, milo, tepung, coklat chips dan gaul hingga sebati. Simpan adunan tadi di dalam peti sejuk beberapa minit, apabila agak keras bentuk bulat-bulat dan dileperkan. Bakar hingga masak. 

Nota>>>Cream of tartar dan bicarbonate dicampur pada tepung kemudian ayak.


Selesai bakar dua adunan. Dapatlah lima botol penuh. Sebotol untuk rumah aku je. Yang lain ada orang punya. Satu rumah mak, satu rumah mak mertua, satu untuk Mira Mokhtar dan selebihnya ada untuk seseorang. Setakat ni dapat buat dua jenis biskut. Ada lagi kut untuk hari ini yang last kopek. Simple je pun. Tunggu dan lihat jealah. Sekian dan wassalam.

Salam pena,



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Angel Wing Heart