SUKA ENTRY DI SINI???

Wednesday, March 16, 2016

Menghantar Rombongan Meminang

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Ahad lepas, kami dari Melaka dengan tiga buah kereta menuju ke Kuala Lumpur. Menghantar rombongan meminang untuk anak buah. Dari Melaka jam 9.00 pagi. Kami tak konvoi pun gerak masing-masing. Kalau nak menunggu memang lambat. Nak-nak aku empat beranak. Mana nak menyiapkan askar-askar. Kami janji untuk berjumpa di Tol Sg. Besi.

Kami empat beranak keluar rumah tepat jam 9.00 pagi. Dari rumah ke tol Ayer Keroh lebih kurang dua puluh minit. Dekat aje. Aku tel anak buah aku dan kakak sepupu aku dia orang dah atas lebuh raya. Kita orang kat belakang.

Mahu keluar tol waktu ini.

Masa ni berhenti sarapan di RNR Ayer Keroh.

Dalam jam 12.00 kami tiba di Tol Sg. Besi. Tunggu kereta lain yang dari Bangi. Kakak sebelah abang sepupu aku.

Di tepi lebuh raya kami menyusun buah-buahan di dalam bakul. Kemudian diselit-selitkan beberapa kuntum bunga di celah buah-buahan. Nampak senonoh sikit.

Waktu ini sudah tiba di rumah perempuan. Aku duduk di luar memandangkan kat dalam sudah penuh. Yang belah kiri tu anak buah yang nak bertunang.

Ini sebelah perempuan. Masa ni sedang berbincang.

 Ini sebelah lelaki. Yang tengah tu abang sepupu aku.

Kemudian yang perempuan dipanggil turun.

Sesi menyarungkan cincin.

Kakak sepupu aku bersalaman dengan bakal menantu.

Bila berkumpul haruslah bergambar.

 Mak long dan mak aku.

Afiqah, Adriana dan Adibah.

Yang tengah tu kakak pada yang bertunang. Akan bernikah bulan September ini. Baju hitam tu tunangnya. Lepas mereka menikah disusuli dengan adiknya pula bulan Disember ini. Tahun ini sekali dua majlis nak kena hadap. Aku selaku orang kuat pada kakak sepupu memang kena kumpul tenaga.

 Hantaran daripada pihak perempuan.

Selesai majlis, kami ke GM Klang. Yang lain ke destinasi masing-masing. Sesudahnya memborong di sini sampai sakit-sakit keting, kejung-kejung kaki kami pun balik. Duit pun dah banyak melabur di sini.

 Dari GM Klang ke Aeon Bukit Tinggi. Laki aku kata nak balik awal lagi. Pusing-pusing lagi.

Dari Aeon kami ke Seksyen 7 untuk mengisi perut yang sudah berkeroncong.

Aku pekena mee kari ketam. Nikmat sekali. Selepas mengenyangkan perut, kami meneruskan perjalanan pulang ke Melaka. Sampai Melaka lebih kurang jam 12.30 pagi. Begitulah kisah ahad lepas. Seronok sekali walaupun hanya sehari saja. Sekian dan wassalam.

Salam pena,



1 comment:

Kakzakie Purvit said...

Dari mula bangun pagi terus berjalan sampai dinihari Fyda
Letih sungguh kakak membayangkan tapi puas hati kan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Angel Wing Heart