Wednesday, March 8, 2017

Teman Serumah Suami Naik Pelamin

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa.

Bismillah.

Entri baling belakang. Sekali lagi. Tak silap dua minggu lepas. Serius sudah lupa tarikhnya, cuma aku ingat hari kejadian adalah hari ahad. Sebab apa? Suami aku siap cuti semata-mata mahu menghadiri majlis teman serumahnya yang tinggal serumah dengannya di Johor. Tajuk entri bunyi macam gempak sangat kan kalau orang tak tahu hujung pangkalnya.

Aku dah tentu-tentu suka kalau suami aku beritahu dia cuti hari ahad. Kebetulan, teman serumahnya orang Melaka juga. Belah Masjid Tanah. Jadi memang tak patutlah kalau tak pergi. Bila suami cuti hari ahad, tak adalah aku dan anak-anak terperuk di rumah saja.

Kami dalam perjalanan.

Setibanya kami di rumah orang kawin.

Aku dan suami bertema biru.

Suasana majlis pada hari tersebut.

Inilah teman serumah suami, Hafiz namanya. Nama isterinya aku tak tahu. Tak berkesempatan nak berkenalan.

Kami sempat bergambar dengan pengantin. Laki aku tu tak tinggal cermin mata dia.

Mak ribena bersama kanak-kanak ribena.

Sebelum balik ke rumah setelah menyinggah beberapa tempat, kami makan dulu. Lauk pengantin sudah tenggelam dalam usus. Air ni sedap. Epal float.

Menu untuk anak-anak.

Ini pula untuk aku.

Apak dan anak berposing.

Ini photostat apaknya.

Dan ini pula untuk suami.

Itu sahajalah entri untuk pagi ini. Kalau rajin menulis dan datang ilham akan aku coretkan lagi di sini. Nantikan coretan aku akan datang. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: