Tuesday, March 21, 2017

Apen Ida Berdating

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah.

Hai semua.

Minggu ini cuti sekolah. Memandangkan cuti sekolah, anak-anak mahu ke rumah neneknya. Nenek sebelah papa dia orang. Biasalah bila cuti sekolah kat sana ramai sepupu-sepapatnya. Waktu hari sekolah budak berdua tu dah selalu bergentayangan rumah neneknya, sebelah aku. Jadi biarlah cuti sekolah balik ke sana pula.

Minggu ini cuma tiga hari saja tinggal di sana memandangkan hari rabu, Adriana sudah mula kelas tuisyen mandarinnya. Petang nanti aku jemput kakak dan adik. lama-lama pun tak boleh nanti aku kesunyian. Ini pun dah kemurungan. Laki jauh, anak-anak jauh. Aku terkontang-kanting sendiri.

Bila sendiri, inilah masanya ber'me time'. Sehari bolehlah gunakan masa 'me time' tu. Bila masuk hari kedua, rasa nak mereput. Jadi sabtu malam kami hantar anak-anak. Usai hantar anak-anak pada mak mertua, aku dan suami menggunakan peluang bila berdua. Berjalan-jalan di Banda Hilir tengok permandangan malam di tepi Sungai Melaka.

Sesekali berdating. Bukan senang nak dapat waktu berdua begini. Sang suami sedang melihat menu.

Malam itu kami berdua lepak di The Street Kitchen.

Berswafotolah kami. Asben memang selalu gitu kalau di ajak bergambar. Bajet-bajet pandang tempat lain.

Menu aku malam itu. Tak sudah-sudah dengan spageti aglio olio. Tapi yang ini pedas gile. Berair mata nak menghabiskannya sebab dia guna cili padi.

Pagi ahad, asben potong rumput dan bersihkan laman. Aku duduk jadi mem. Berdatinglah kita orang di tepi rumah.

Si Oren yang sudah empat ke lima bulan dengan kami. Itu dia sedang merayau-rayau.

Oren, balik! Dia datang tuju kat aku.

Lepas Zohor, ke Kuarters Kastam di Ayer Keroh menghadiri jemputan orang kahwin.

Berdualah kami.

Kemudian kami ke rumah kedua pula. Jemputan kawan lama asben dari FAMA.

Berswafoto tak habis-habis. Dari kenduri kahwin kami ke Tesco. Beli barang kemudian ke Mydin sebab aku nak cari barang. Selesai beli barang kami terus singgah makan. Kemudian terus balik rumah. Sampai rumah malam jugaklah. Kita orang kalau sudah berjalan memang begitu gayanya. Selagi tak nampak bulan selagi itu tak nampak jalan pulang. Kahhhh.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: