SUKA ENTRY DI SINI???

Friday, August 28, 2015

Ang Ni Takut Bini Ka?

Teks : Fyda Adim
Foto : Facebook

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah...^___^

Selamat petang untuk semua. Semoga kita semua berada dalam keadaan baik-baik saja menjalani kehidupan harian yang agak padat. Dapat menjalankan tanggungjawab masing-masing supaya kehidupan ini lebih bermakna. Hari tu dok ralit menengok wall facebook, aku terjumpalah benda alah ni. Ada orang yang share dekat wall facebooknya. 

Satu kenyataan yang menarik perlu dikongsikan. Isu 'takut bini' ni memang selalu kita dengar. Lebih-lebih lagi di kalangan kawan lelaki kan. Di kalangan kawan lelaki mesti macam tu. Mereka lebih suka cucuk kawan-kawan mereka konon tak macho sebab 'takut bini'.

Kenapa perlu timbul isu-isu begini. Aku paling tak gemar kalau terdengar orang bercakap begini. Memang kepantangan aku. Semak rasanya. Kadang pernah terdengar di kalangan kawan pejabat lelaki yang cakap begini. Pada pandangan aku lah kan kalau suami boleh berfikir tentang perasaan isteri memang tak akan timbul isu begini. 

Memanglah sesekali kita nak melepak dengan kawan-kawan tapi tengoklah keadaannya. Ini tidak si suami nak pergi melepak dengan kawan-kawan bini dok mengelek anak-anak kat rumah. Mana yang nak masak, mana yang nak tengok anak-anak buat kerja sekolah kan. Serba-serbi bini nak buat kerja rumah sorang-sorang. Bayangkanlah kalau bini tu kerja. Lagi sadis. Sedangkan si suami seronok dok bersantai dengan kawan-kawan. Port baik punya ngeteh kat kedai mamak. Menghabiskan masa. Kalaulah masa yang dibazirkan tu dibawa ke surau, dengar ceramah agama ke, belajar mengaji ke pasti tak siapa yang mahu. Boring! Yang kawan-kawan pula tak boleh berfikir ke? Jangan fikir perasaan sendiri saja fikirkan juga perasaan orang sekeliling juga.

Bini tu ada ke masa nak buat lagu tu? Nak bersantai-santai dengan kawan-kawan. Kalau tanya siapa yang tak nak. Heaven kut dapat melepak. Hilangkan stress bagai. Memang tak ada maknanya. Tunggang-langgangler kalau bini berpeel begitu. Anak-anak ke mana rumahtangga ke mana. Mestilah 1001 macam yang dilemparkan pada bini kalau berpeel sebegitu. Jadi sama-sama berfikir. Ini semua untuk keharmonian rumahtangga masing-masing. Jangan disebabkan kawan-kawan rumahtangga jadi huru-hara.

Seseorang pernah berkata pada aku, Biarlah takut bini... mungkin ada hikmah. Jauh lagi baik daripada tak takut bini lepas tu buat benda-benda tak baik. Jadi renung-renungkanlah untuk kebaikan bersama. Yang baik diambil sebagai pengajaran yang tak baik dijadikan sempadan. Sekian dan wassalam.

Salam pena,





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Angel Wing Heart