Tuesday, August 21, 2018

Deko Raya

Assalamualaikum.

Selamat pagi.

Esok kita akan menyambut raya korban. Hari ini aku bekerja. Semalam aje aku cuti sebab ada perkara yang tidak dapat dielakkan membuatkan aku tidak mampu untuk ke kerja. Aku ni kalau dah serabut sangat memang ambil jalan ringkas aje. Habis cerita. Tak payah nak serabut panjang-panjang. Lagi pula cuti sekolah kan memang minggu untuk bertenang-tenang.

Baiklah, entri ini sudah lama terperam dalam folder draft. Aku kongsi jugalah memandangkan tajuknya pun berkaitrapat dengan raya. Entri ini sekadar berkongi sahaja. Lagi pun aku bukan blogger deko ke apa. Dekorasi rumah aku pun serba-serbi ringkas.

Ini pun deko masa raya yang baru sahaja berlalu. Nak buat kenangan sebab masa ni aku kemas rumah tak ingat. Daripada siang bawa ke malam. Memang beria aku kemas sorang diri. oh ya, perangai aku memang suka buat kerja sorang-sorang. Tak adalah perangai nak berkemas habis satu rumah aku kerah. Aku lagi serabut kalau buat ramai-ramai. Biarlah aku buat sendiri. Lagi cepat. Tak payah nak suruh-suruh. Tak payah nak tunggu-tunggu.

Kalau bab nak menggantung frame ke barulah aku akan suruh tok laki. Agaknya kalau aku reti nak drill bagai memang aku buat sendiri juga. Jomlah tengok ruang-ruang kesukaan aku dalam rumah.

Dapur aku tempat di mana aku beraksi menyediakan juadah untuk isi-isi rumah selagi perut mereka minta diisi.

Ruang sebelah sini memang beginilah aku susunnya. Barang-barang yang selalu digunakan hampir setiap hari.

Ruang tamu. Bunga lama. Alas meja lama.

Ini pun perabot lama. Bantal hijau tu aku beli tahun lepas masa nak raya. Beli kat AEON.

Genaplah setahun usia sofa aku ni. Beli tahun lepas sebab sofa yang ada memang sudah koyak-rabak. Jadi kami berpakat laki bini kongsi duit beli sofa.

Ruang tamu merangkap ruang menonton juga.

Ruang ini antara ruang yang aku minat. Ruang kecil untuk menghimpunkan gambar-gambar kami.

Suatu ketika dulu aku suka beli perhiasan berbentuk basikal. Dari bentuk kecil sampai ke besar gedabak aku beli. Tengoklah gambar kat atas. Nampak tak basikal besar tu?

Bilik anak dara. Cadar tu aku beli. Kebetulan jalan di AEON masa puasa ternampak cadar murah. Dua pasang hanya RM90 kalau tak silap. Apa lagi aku belilah untuk anak-anak. Jadilah kan. Lagi pun anak-anak dah lama minta tukar cadar.

Itu sahaja entri untuk pagi ini. Selamat hari raya haji!

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


2 comments:

adianiez AIDA said...

rumah aida ni, tak deko raya pon :)
sebab yg dtg pun famili aje.
kawan2 x menjemput, tapi ada yg dtg, dtg aje.
da start deko rumah baru.
next year pindah sana kot in shaa Allah.
murah rezeki. panjang umur. dpt la dok sana.

as samsudin said...

As pun suka deco rumah...
Basikal tu as suka sgt...tapi kecil pun dah mahal...