Tuesday, May 16, 2017

Kenduri Arwah Dan Malam BBQ

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah.

Hai semua.

Selamat pagi. Semoga hari ini tidak berlaku kekalutan seperti semalam. Pagi semalam keadaan masih terkawal. Menjelang ke petang, orang audit nak jumpa. Aku mula datang cuaknya. Tak pernah hadap orang audit. Ada sedikit kesilapan berlaku dek kerana terlepas pandang. Biasalah kan. Kalau tidak diaudit memang sampai bila-bila pun tak perasan. Tapi keadaan dapat dikawal. Mujurlah bukan kes memberat.

Baiklah, ini entri pertama untuk hari ini. Kejadiannya masih belum sebulan pun. Baru sahaja berlaku dalam dua minggu lepas. Kami sekeluarga bergabung termasuk keluarga kakak sepupu aku bersepakat nak adakan kenduri arwah serta kenduri kesyukuran nak sambut bulan puasa. Sebelah malamnya pula kami berkumpul beramai-ramai adakan barbeque. Bukan selalu. Rasanya sebelah keluarga aku memang tak pernah kut.

Bila berjumpa haruslah bergambar. Yang tengah tu anak buah aku yang kahwin september tahun lepas. Bakal menjadi ibu dalam masa dua bulan lagi. Tak lama lagi aku bakal memegang gelaran nenek.

Kaum lelaki memulakan bacaan doa.

Menu hari itu adalah nasi lemak yang dimasak oleh bonda aku.

Ada juga laksa sarawak.

Yang duduk tu pakcik aku yang baca doa pada hari itu.

Antara tetamu yang hadir. Tak ramai pun kita orang jemput. Kenduri pun kecil-kecilan saja. Mana yang terdekat aje.

Santapan aku.

Ini sebelah malam. Selesai kenduri di siang hari, bertungkus-lumus membakar di malam hari pula.

Laki aku bab membakar memang dia yang pakar.

Anak buah aku suka main gitar. Dia orang adik-beradik buat persembahan. Bermacam-macam lagu yang dinyanyikan malam tu.

Ayam beli dah siap perap kat Giant. Kita orang bakar aje,

Para lelaki dalam keluarga kami.

Macam-macam gaya nak membakar.

Aku paling suka bila bergambar ramai-ramai begini.

Sebelum balik, dah masing-masing nak naik si ford ni. Dia orang pusing satu taman.

Masuk aje kereta, budak-budak ini sudah melelapkan mata. Nayli sudah menumpang kepalanya di kaki kakak.

Sudahnya beginilah gaya tidur masing-masing. Malam itu Nayli ikut aku balik sebab dia ikut aku ke PBAKL esoknya. Bila dipelawa memang tak difikir-fikir lagi budak tu. Dah besar, sukalah nak ikut berjalan. Itu sahaja titipan pagi ini. Semoga menjadi kenangan pada masa akan datang. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: