Wednesday, April 26, 2017

Menyertai Perlawanan Bowling JKMN

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah.

Hai semua.

Selamat pagi. Menyusul lagi dengan entri pagi ini. Aku sudah taip siap-siap malam tadi. Terajin selepas aku pruf read cerpen aku sendiri yang dihantar oleh editor. Berpinar mata menyemak segala ejaan dan bermacam-macam lagi.

Berbalik kepada tajuk, 30 Mac 2017 yang lepas, julung kalinya selama sebelas tahun aku di JKMN Melaka aku ikut serta acara sukan yang dianjurkan. Nasiblah cuaca tidak menunjukkan tanda-tanda mahu hujan. Sampaikan ada orang yang menegur.

"Eh, akak masuk?"

"Eh, inilah pertama kali nampak akak bersukan."

"Orang macam tak percaya aje Kak Fyda nak main bowling."

Sadis bunyinya. Hahaha.

Bukan apa, dulu aku ni sekolah tak campur. Kalau bersukan pun memang dengan kaum sejenis aje. Jadi perangai tu terbiasa bawak sampai ke tua. Kes aku ikut serta sukan kali ini, bila urusetia kata tak campur laki pompuan. Kali ini asing.

Aku dengar dah tentu-tentu suka. Jadi aku terus setuju nak ikut serta. Itu aje pun ceritanya. Minat itu ada cuma keadaannya tak mengizinkan. Sejenis perangai aku. Nak buat macam mana.

Gigih bertiga. Ini antaranya muka-muka yang tak pernah join. Jadi semangatnya lain macam.

Menunggu masa nak menghempas lantai. Kahhh...

Entah ke manalah hala tuju bola yang dibaling. Jalan lurus atau pun tersasar.

Antara wanita-wanita dari Ibu Pejabat JKMN,

Ready!

Kita orang ni lebih bergambar sebenarnya.

Swafoto beramai-ramai.

Kami lagi.

Bersusun bola.

Lagi bergambar.

Baling jangan tak baling. Macam nak pecah lantai masing-masing membaling.

Inilah markah orang yang tak pernah main. Normal lah tu.

Sebelum pulang, haruslah bergambar lagi. Lepas ni, entah berpeluang lagi ke tidak. Ini semua akan menjadi kenangan.

Sekian dulu entri untuk pagi ini. Bersambung lagi dengan entri yang lain. Hati aku tidak sabar menunggu kelahiran buku Antologi Tribunal Cinta. Nanti aku kongsikan lagi ya. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

Hernee Nazir said...

lamanya kita tak main bowling..

- Hernee Nazir -