Tuesday, April 25, 2017

Mencari Jalan Sendiri

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah.

Hai semua.

Selamat malam. Malam ini baru berkesempatan mahu mencoretkan sesuatu di sini setelah beberapa hari sibuk dengan bermacam urusan. Menguruskan anak-anak, menguruskan suami. Eh..Akhir sekali menguruskan diri sendiri. Begitulah rutin harian aku. Harian, mingguan dan bulanan. Begitulah.

Semalam, suami kena pulang awal ke daerahnya. Sepatutnya semalam dia masih bercuti. Bila dapat tahu dia kena balik, aku mulalah seperti patah hati. Hahaha. Dah hadap bertahun pun masih berpatah hati kalau situasi begini dilalui.

Mana tidaknya, kita dah set dalam kepala yang suami ada. Cuti. Boleh jenjalan. Tiba-tiba kena panggil balik. Ko rasa?Gitulah. Kadang pujuk hati. Okay, laki tak ada. Aku boleh menulis. Aku boleh bergolek. Aku boleh tengok drama. Haha.

Bukanlah dia ada, aku tak boleh buat semua itu. Tapi serba-salahlah. Kalau buat pun tengok masa dan keadaan. Macam itulah. Jadi semalam, memujuk hati dengan membawa anak-anak keluar. Aku malas nak masak. Angan-angan yang berjela setinggi lelayang di langit lepas tiba-tiba putus dijerkah dek angin lintang. Hah, gitu.

Aku dan anak-anak ke AEON Bandaraya. Orang Melaka tau lah mana lokasinya. Memang ke sana untuk mengisi perut sahaja. Nak bershopping, belum gaji. Jadi sedang eloklah, kita makan saja. Jangan lebih-lebih dari itu. Mengundang sakit namanya.

Makan kat food court aje.

Sepupu yang bila waktu baik, kau boleh share nasi sepinggan dan suap-menyuap. Cuba bila gaduh, kau jangan bagi muka kau lalu depan aku. Begitulah bayangannya. Hehe..

Aku makan wan tan kering.

ABC ini sangat sedap.

Nayli, anak buah aku. Memang mengikut aje mana aku nak jalan.

Kemudian anak-anak memujuk nak main di sini.

Layankan ajelah.

Janji lepaskan kejap. Puaslah hati dia orang, Maknya beridiri di suatu sudut sebab kerusi semuanya penuh. Semalam kan hari cuti, memang penuh manusia di mana-mana. Demi anak-anak, maknya berlenguh kaki berdiri. Hahaha.

Itu sahaja entri ringkas untuk malam ini. Nanti menyusul entri short vacation atau dalam erti kata lain family day di A Famosa. Menyusul nanti ya. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: