Monday, August 29, 2016

Kekangan Masa

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah.

Selamat pagi semua. Pagi ini kembali dengan entri yang baru di sini. Malam tadi dapat juga mencuri sedikit masa untuk menulis sebaik sahaja anak-anak masuk tidur. Lepas Ammar melelapkan mata aku bergegas menggosok baju sekolah dan baju kerja aku. Siapkan apa yang patut.

Selesai saja kerja, aku terus mengadap komputer. Kalau ikutkan hati, katil dan bantal dah mengamit aje masa tu. Tapi kalau ikutkan kehendak itu, memang tak jadilah kerja. Walhal siang aku dah bantai tidur gak. Dalam masa lipat baju, aku boleh berhenti tidur.

Mengantuk yang amat. Aku pelik anak-anak aku boleh tak tidur. Aku dah berapa kali lelap. Dia orang masih ligat bermain, bergurau dan sudahnya bertekak. Begitulah kalau aku dan anak-anak kat rumah. Semalam mencatat rekod. Tak keluar rumah langsung. Selalunya paling tidak pun mesti ke kedai depan rumah.

Setiap pagi inilah jalan yang aku lalui. Sebelum mentari menonjolkan diri, aku dan anak-anak sudah keluar rumah dan akan kembali ke rumah sebaik sahaja mentari menghilang. Begitulah rutin kami setiap hari sekolah.

Baiklah, cukup dulu entri pagi ini. Tak boleh nak tulis panjang-panjang sebab nak tuls entri lain untuk sesi minggu ini. Semuanya akan auto publish. Gigih tak gigih aje nak tulis beberapa entri ini. Sekian dan wassalam.

Salam pena,



No comments: