Monday, October 12, 2015

Cerita Kami Di Hari Jumaat

Teks : Fyda Adim
Foto : Fon Sendiri

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah...

Selamat pagi semua. Salam buat semua pembuka bicara untuk pagi ini. Selamat bekerja semua. Kembali dengan rutin seperti biasa. Hari ini kakak nana cuti peristiwa sebab semalam sekolahnya mengadakan karnival jualan. Adik ammar aje yang ke sekolah. Soalan tak puas hati aje kenapa kakak tak ke sekolah. Letih mak nak menjawab. Sebelum mak ko bertukar menjadi hulk baiklah berhenti dengan soalan yang bertalu-talu itu. Hehehehe...

Baiklah, cerita jumaat lepas. Banyak program sepanjang hari itu memandangkan warga Melaka bercuti sempena ulangtahun kelahiran TYT. Jadi aku memang sudah menyusun beberapa agenda untuk kami empat beranak.

Pagi itu aku ajak asben sarapan di luar. Tekak teringin benar nak makan capati dan sambal sardin di kedai bertentangan Hotel Kings. Kedai tu memang ramai orang.

Gambar selingan. Ini mee racun asben beli masa nak balik Melaka. Beli di Batu Pahat masa balik Melaka hari khamis. Aku pula berpuasa hari itu. Alhamdulillah.

Selesai sarapan, kami ke Family Store mahu beli barang. Aku nak cari sesuatu untuk dibuat sebagai goodies kanak-kanak. Maka inilah hasil tangkapannya.

Dalam pada yang sama sambil edar kad untuk kawan-kawan. Kami ada diperuntukkan beberapa keping kad.

Kemudian kami ke rumah kawan aku untuk mengambil dulang-dulang hantaran. Selesai untuk sesi pagi dan kita orang balik rumah dulu sebab asben mahu sembahyang jumaat.

Sebelah petang, usai asar kami keluar menuju ke Bunga Raya sebab aku nak ke kedai barang hantaran di sana. Kemudian alang-alang singgah minum cendol.

Selesai di Bunga Raya kami ke Aeon Bandaraya. Mahu mencari gaun untuk dua orang budak yang akan menjadi flower girl.

 Budak ni dah teruja sebab nak belikan baju untuk dia.

Rambang mata. Mula-mula hati macam berkenan pada yang ini sebab aku nak cari baju yang murah aje.

Akhirnya aku beli yang ini. Ini saja yang menarik dan harganya pun masih boleh diterima dek akal. Sebab sebelum ni aku ada pergi cari kat tempat lain tapi harganya mahu mencecah RM100. Itu yang mahu mencari di tempat lain. Begitulah hari kami yang padat selagi tidak selesai majlis. Selain majlis ni, aku pun sibuk dengan hal-hal lain. Nanti aku ceritakan. InsyaAllah...

Salam pena,







1 comment:

Kakzakie Purvit said...

Kiarnya puaslah seharian menjalankan tugasan dan tanggungjawab
Tapi yg best dpt makan apa yg teringin.
Dapat beli baju cantik buat anak dara comel.