SUKA ENTRY DI SINI???

Thursday, April 30, 2015

Barang Yang Lepas Jangan Dikenang

Teks : Fyda Adim
Foto : Carian Google

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah...

Selamat petang semua. Lagi setengah jam mahu pulang. Menanti detik ni. Selamat bercuti panjang. Pasti semuanya ada agenda masing-masing bersama keluarga tercinta. Begitu juga dengan aku yang penuh dengan program. Padat! Janji kita dapat menghabiskan masa bersama yang tersayang. Bahagia bukan.

Dengan menyibukkan diri pasti kita tidak memberi ruang pada diri untuk mengenang kisah-kisah silam. Mengimbau kenangan-kenangan silam ni bukannya menjadi satu kesalahan. Namun begitu andai kenangan silam yang best jika diingatkan kembali pasti membuatkan kita tersenyum simpul. Tetapi jika terkenang yang pahit-pahit, pasti membuatkan diri dirundum duka dan sedih. Sudahnya kita menjadi parah!

Jadi jangan biarkan hidup kita ini dihantui oleh kenangan silam yang menyakitkan. Jangan disebabkan peristiwa silam itu membuatkan kita lebih jatuh dalam hidup. Lupakan andai itu boleh merosakkan diri. Lepaskanlah...

Dipetik daripada blog Kak Aina Emir

Okeylah... ungkapan di atas ini memang biasa diguna oleh orang kita untuk memberi nasihat agar kita tak mengungkit kisah-kisah lama. Konon-konon apa yang dah berlalu, biarlah ia pergi dan terus dilupakan. Mungkin ada baiknya kot. Kalau kita nak menapak ke depan, biar semua yang dah berlalu, terutama tentang perkara negatif, kita lupakan sahaja. Tak payahlah kot kita duk mengintai sana-sini, duk kerobek sana-sini. Huhu...
 
Pun begitu, kita jangan pula lupa pada sejarah. Sejarah banyak tinggalkan pengajaran. Sejarah lama ada ceritanya dan kita jangan pula buat-buat tak ambil kisah, takut sejarah berulang lagi. Betul tak?

 
Kalau ada yang tak elok terjadi dalam hidup kita, memang elok kita belajar untuk melupakan nya, namun dalam pada itu, kita jangan terlalu yakin yang perkara yang sama tak mampu untuk berlaku lagi.

 
Okeylah... sekadar untuk mengingatkan diri sendiri agar sentiasa berjaga-jaga dan jangan terlalu yakin dengan apa yang datang. Subhanallah, semoga Allah swt melindungi kita. Aamiin..


Berubahlah. Kita berhak menentukan ke mana arah tuju hidup kita. Yang lepas, biarkan lepas kerana tidak akan dapat merubah apa pun. Fokus apa yang ada di hadapan kita. Pastikan apa yang kita lakukan adalah yang terbaik buat diri kita. Sekian dan wassalam...

Salam pena,




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Angel Wing Heart