SUKA ENTRY DI SINI???

Tuesday, April 28, 2015

Hitam Putih Kehidupan

Teks : Fyda Adim
Foto : Carian Google

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah.

Selamat petang semua. Mood aku menulis datang sebelah petanglah pulak. Dah beberapa hari memang waktu-waktu beginilah moodnya kunjung tiba. Hari ini entah kenapa mata ni terasa sangat mengantuk. Lain macam sangat keletihannya. Rehat tadi aku sudah menyeludup masuk surau untuk berbaring. Sekarang ni memang waktu rehat adalah waktu untuk aku melelapkan mata.

Itulah kehidupan harianku. Serba sedikit sebagai isteri, emak pada dua orang cahaya mata dan juga sebagai seorang wanita yang bekerja. Dalam kehidupan kita ini penuh onak dan ranjau yang perlu kita tempuh. Adakalanya kita didatangkan dengan ujian dan dugaan yang tidak pernah terlintas dek akal fikiran kita. 

Dugaan itu adakalanya membuatkan diri kita jatuh. Jatuh? Bangunlah sendiri. Itulah kehidupan. Carilah sebanyak mana kekuatan untuk kita terus bangkit. Dugaan itu mengajar kita menjadi seorang yang lebih kuat dan tabah. Ada hikmah di sebalik setiap kejadian yang berlaku.

Didiklah hati dan diri kita agar tidak menganiaya orang atau berbuat jahat pada orang lain. Manusia sebegini hidupnya tidak akan aman dan tenteram. Walau hakikatnya dirinya tersenyum tapi hatinya parah. Sengaja mencari kesilapan orang lain untuk menutup kesilapan dirinya sendiri. Biarlah suatu hari nanti Allah bukakan pintu hatinya untuk berubah.

Perjalanan hidup kita masih panjang. Jangan habiskan masa kita dengan sakit hati memanjang. Jangan akhiri hidup kita dengan air mata. Perjalanan hidup ini masih panjang sementara menanti hari mati. Sementara kita diberi peluang untuk menikmati kehidupan ini isikanlah dengan sebaik mungkin. Jangan hilangkan sinar kebahagiaan yang pernah wujud kerana sesuatu perkara. Mungkin sekarang masa dia berada di atas esok lusa kita tidak tahu apa nasibnya pula.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Angel Wing Heart