Sunday, November 23, 2014

~Peraduan Dream Trip To Macau Oleh Nuffnang~

Teks : Fyda Adim
Foto : MGTO & Nuffnang

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Bismillah.

Selamat petang semua. Selamat berhujung minggu. Seperti biasa hujung minggu adalah masa untuk bersantai-santai bersama keluarga tersayang. Jadikan masa-masa begini sebagai masa yang berkualiti. Hujung minggu kali ini kami hanya di rumah. Belum ada rancangan untuk ke mana-mana.

Okeylah, berbalik kepada tajuk entri di atas aku dapat kiriman emel daripada Syarikat Nuffnang berkenaan peraduan ini. Jadi hati sangat teruja untuk menyertai peraduan ini. Apa salahnya mencuba nasib. Jika ada rezeki merasalah menjejakkan kaki ke Macau. Siapa yang tidak mahu jika percutian ditaja 100%. Pasti percutian ini meninggalkan kenangan manis pada sesiapa yang berpeluang ke sana kelak. Hanya menulis entri tentang peraduan ini di blog sahaja. Mudah bukan?

Kiriman emel yang aku terima bertajuk "Macau Your Way to An Experience of A Lifetime"

Mengenangkan aku yang memang gemar melancong, tetapi setakat ini hanya melancong di dalam negara sahaja. Masih belum berpeluang melancong ke luar negara. Maka dengan kesempatan yang diberikan aku tidak mahu melepaskan peluang ini. Sebelum itu mari aku ceritakan serba sedikit tentang Macau ini. Info yang aku peroleh daripada lamab web rasmi MGTO.


  Mengenai Macau
Macau - terletak di tebing barat Pearl River Delta di selatan Wilayah Guangdong , China - berdekatan dengan bandar Tanah Besar Zhuhai dan terletak kira-kira 60 kilometer di sebelah barat Hong Kong. Macau terdiri Semenanjung Macau, Pulau Taipa dan Coloane. Semenanjung Macau adalah hab wilayah dan disambungkan kepada Pulau Taipa oleh tiga jambatan jalan raya. Beberapa hotel resort antarabangsa yang besar dengan infrastruktur sokongan baru - terletak di atas tanah tebus semula antara Taipa dan Coloane dalam daerah yang baru dibangunkan dikenali sebagai Cotai.

Orang Portugis tiba dan menetap di Macau pada pertengahan abad ke-16. Oleh itu, seni bina bandar, seni, agama, tradisi, makanan dan masyarakat mencerminkan penyepaduan budaya Cina, Barat dan Portugis. Macau menjadi Wilayah Pentadbiran Khas Republik Rakyat China pada 20 Disember 1999 dan dan menjalankan autonomi tahap yang tinggi di bawah prinsip 'Satu negara, dua sistem ". SAR yang kecil ini semakin berkembang meningkat dari segi saiz dengan lebih banyak bangunan di atas tanah tebus semula, dan dari segi jumlah dan kepelbagaian tarikan. Pada tahun 2005, Pusat Sejarah Macau telah tercatat didalam Senarai Warisan Dunia UNESCO terhasil oleh keunikan sejarah dan persekitaran kebudayaan. Kini Macau menempatkan dirinya sebagai Pusat Dunia Pelancongan dan Riadah kerana ia membangun sebagai destinasi pelancongan antarabangsa yang berkualiti.

Bahasa Rasmi
Bahasa Cina dan Portugis adalah bahasa rasmi di Macau, Bahasa Kantonis yang paling meluas penggunaanya. Kedua-dua bahasa ini digunakan dalam jabatan kerajaan didalam semua dokumen rasmi & komunikasi. Bahasa Inggeris pula secara amnya digunakan didalam industri pelancongan dan perdagangan.

Populasi Penduduk
Jumlah penduduk dianggarkan di sekitar 631,000 . Lebih 90% daripada penduduk Macau secara amnya merupakan etnik Cina. Selebihnya adalah warga Portugis, Filipina dan negara-negara lain.

Apa yang menarik di Macau? Hasil tinjauan aku di laman web rasmi MGTO, banyak tempat-tempat menarik sebenarnya yang terdapat di Macau, China. Terdapat tempat-tempat bersejarah mengenai Warisan Dunia Macau, galeri, muzium, tempat membeli-belah yang gah dan banyak lagi. Anda boleh lihat sendiri di laman web rasmi MGTO.(KLIK SINI)

Dalam pada banyak-banyak tempat menarik yang terdapat di Macau, ada tiga tempat yang aku menarik hati apabila aku diberi peluang ke sana. Tiga tempat menarik di Macau yang dimaksudkan adalah :-

1) Shoppes at Venetian
Shoppes at Venetian adalah salah satu pusat membeli-belah yang terdapat di Macau. Pada yang minat membeli-belah, pasti tidak akan melepaskan peluang. Lebih-lebih lagi apabila sudah berada di tempat orang. Antara sembilan pusat membeli-belah yang terdapat di laman web rasmi MGTO, pusat membeli-belah ini yang begitu menarik kerana persekitarannya yang begitu indah dan nampak tenang.

‘Shoppes at Venetian’ – pusat membeli-belah dalaman yang mewah menempatkan lebih daripada 330 buah kedai yang menampilkan butik dan jenama mewah terkenal dunia – menawarkan barangan fesyen, barang kemas, hadiah, aksesori sukan dan restoran. Selain dari membeli-belah dan tertarik dengan suasana romantis dan kemegahan terhadapnya, pengunjung boleh menikmati telatah penghibur jalanan ‘Streetmosphere’ dan ‘jugglers’, ‘living statues’ dan pemuzik kerana mereka berlegar-legar di landskap Venitian berliku.

Alamat: The Venetian® Macao-Resort-Hotel - Estrada da Baía de N. Senhora da Esperança, s/n, Taipa, Macau SAR

Yang menariknya, pusat membeli-belah ini seakan menjejakkan kaki di negara Eropah. The Venetian Macau ini dibina berkonsepkan senibina Eropah. Kemudian ditambah lagi dengan konsep ala-ala Venice. Selesai membeli-belah, bolehlah menaiki gondola menyusuri terusan sambil mendengar alunan suara daripada pengayuh gondola. Pasti suasana itu sangat romantis!

2) Warisan Dunia Macau

Ia terdiri daripada lebih 20 monumen lama dan dataran bandar terjalin di tengah-tengah bandar, daerah bersejarah secara kolektif dikenali sebagai "Pusat Sejarah Macau" dan tercatat didalam Senarai Warisan Dunia pada tahun 2005. Ia berdiri hari ini sebagai bukti kepada persepaduan dan kewujudan lembaran kehidupan bersama budaya timur dan barat   yang unik dalam sejarah. Terokai Pusat Sejarah Macau dengan santai - anda akan menemui pelbagai warisan indah dan memperkenalkan cerita-cerita indah mereka!

Ada banyak tempat Warisan Dunia Macau. Salah satu tempat Warisan Dunia Macau yang menarik minat aku adalah Dataran Lilau. 

Air bawah tanah Lilau pernah menjadi sumber utama air semulajadi di Macau. Ungkapan popular Portugis: "Seseorang yang meminum air Lilau tidak akan melupakan Macau" diluahkan kepada penduduk tempatan lampiran nostalgia Lilau Square. Kawasan ini merupakan suatu penempatan awal kaum Portugis di Macau.
Alamat: Lilau Square

Laluan bas berdekatan: 18, 28B

3) The House of Dancing Water

Berbagai-bagai pertunjukan mempesonakan kini boleh dinikmati di Macau! Dipersembahkan secara tetap, ia adalah yang terbaik untuk dirancang dengan bijak dengan memeriksa pada jadual pertunjukan supaya anda boleh menikmati keseronokan di sepanjang hari dan malam - di tempat-tempat yang menawarkan hiburan  serantau dan bertaraf antarabangsa.

Salah tempat pertunjukan yang menarik adalah The House of Dancing Water. Setelah penat berjalan-jalan melihat Macau bolehlah ke sini pula menyaksikan pertunjukkan menakjubkan berasaskan air. Pasti seronok!


Dicipta dan diarahkan oleh Franco Dragone, 'The House of Dancing Water' adalah produksi bernilai USD250 juta yang cemerlang mempamerkan pertunjukan menakjubkan berasaskan air yang melahirkan budaya Asia di atas pentas. Pertujukan popular ini - berakar umbikan kepercayaan Cina klasik (Confucian) mengenai 'tujuh emosi' - memaparkan kesan pentas yang fantastik bagi produksi paling mewah yang pernah diadakan secara langsung di Asia.

Alamat: Dancing Water Theater at City of Dreams Estrada do Istmo, Cotai, Macau
Masa pertunjukan: anggaran 85 minit. Bermula pada pukul 5 petang dan 8 malam, sila layari laman web untuk butiran.
Tel: +853 88686688
E-mel: contactcentre@cod-macau.com
Laman Web: http://www.thehouseofdancingwater.com 

Itulah antaranya tiga tempat yang menarik di antara kebanyakkan tempat. Jika korang mahu lebih maklumat lanjut bolehlah ke laman web rasmi MGTO. Di situ, banyak info menarik tentang Macau.

Jika aku diberi peluang untuk memenangi peraduan ini, pasti aku adalah insan yang paling gembira. Siapa yang tidak gembira kan? Melancong...percuma! 

Kenapa perlu pilih aku untuk memenangi peraduan ini?

M = Macau adalah destinasi pelancongan yang menarik dan juga destinasi impian.
A = Aku belum pernah lagi menjejakkan kaki ke Macau.
C = Cuba merebut peluang ini dan semoga diberi peluang.
A = Aku akan menceritakan setiap detik-detik sepanjang percutian tersebut.
U = Untuk menambahkan entri di blog tentang travelogue.

Itu sahaja entri mengenai peraduan "Dream Trip To Macau". Semoga ada ruang dan peluang untuk dipilih.  Terima kasih kepada penaja, Syarikat Nuffnang dan juga MGTO yang memberi peluang untuk blogger-blogger menyertai peraduan ini bagi merealisasikan impian masing-masing.

Untuk maklumat lanjut, bolehlah merujuk kepada Macau Government Tourist Office (MGTO) laman web rasminya. Anda boleh mendapatkan banyak informasi di situ. Pada blogger yang mahu menyertai peraduan ini bolehlah ke laman web Nuffnang di SINI. Masih ada masa sehingga jam 11.59 malam ini. Selamat berjaya semua!

#MYMacau

Sekian, terima kasih. 

Aku Penulisnya,






                                                                                                                   



2 comments:

Melvin Paul said...

Menarik! Suka cara you buat MACAU sebagai reason :) All the best!
http://memyselfandmelvin.blogspot.com

Hanisah Mat Azit said...

kalau menang dan berpelung ke Macau... jangan lupa bawa balik ole2...