SUKA ENTRY DI SINI???

Friday, November 14, 2014

~Mesyuarat Agung Persatuan Bawean Melaka~

Teks : Fyda Adim
Foto : Fon Sendiri

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah.

Selamat petang semua. Baru sempat nak menerbitkan entri. Sejak akhir-akhir ni mood menulis merundum. Ke laut.Ceritanya ada tapi ayat-ayat untuk ditulis seakan terbantut untuk dikeluarkan. Segan-silu gamaknya.

Ini cerita ahad lepas, aku menghadiri mesyuarat agung Persatuan Bawean yang diadakan kali ke-22 tetapi aku barulah pertama kali menyertai. Sejak dah masuk 30an ni, tiba-tiba nak bercampur gaul dengan orang. Tapi tengok keadaan majlis tersebut. Aku ni memang tak suka bersosial. Hahaha...

Okey, aku memang adalah keturunan orang Bawean. Tulen ye memandangkan mak dan ayah aku berketurunan bawean jugak. Anak-anak aku dah tak tulen. Sudah dikacukkan. Hehehe..Sebabnya asben aku melayu. Haha...Tak kacuk omputih kacuk indon pun jadilah. Mari tengok gambar sepanjang aku berada di sana.

Kain rentang. Mesyuarat diadakan di Hotel Pantai Puteri.

Sampai-sampai terus makan. Sudah ramai mengerumuni di luar dewan.

Ini antara tetamu yang baru nak makan.

Selesai makan, aku dan adik ke meja pendaftaran.

Budak berdua ni ikut. Dah kebosanan macam-macam peel masing-masing. Jadi nak hilangkan tahap kebosanan mereka yang terlampau suruh beraksi depan kamera.

Aku dan adik ipar.

Inilah suasana di dalam dewan sebelum mesyuarat bermula. Ketika ucapan diberikan ada jugak bahasa bawean yang digunakan jadi kenalah diterjemahkan kepada asben. Aku setakat dengar memang boleh faham nak cakap tu masih belum lancar. Ayat yang senang bolehlah aku gunakan. Itu sahaja entri petang ini. Entri akan datang aku akan terangkan apa itu bawean? Sebab ada beberapa orang yang bertanyakan hal ini. Ada sesiapa yang pernah dengar tentang bangsa bawean ni?

Sekian dan wassalam.

Aku Penulisnya,






                                                                                                          

2 comments:

AMIIZAA said...

salams fida,

akak pon tertanya2 apa itu bawaen:)

adianiez AIDA said...

yes yes... saya ler yg tanya soalan yg last tu :)
hi hi hi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Angel Wing Heart