Wednesday, November 4, 2009

Karenah Di Ofis


Da lama aku nak wat entry pasal nie..Bila aku pernah terbaca dekat entry Alyyani a.k.a Mama Nia..Aku setuju dengan entry dia..biasalah bos..kalau dapat bos yg berat sebelah lagi susah..itulah hakikat kalau jadi org bawahan..yang berjawatan akan amik kesemapatan kat org bawahan...tapi aku bosan jgk dengan karenah2 nie..tp apa boleh buat..redha jealah..


tapi bila difikir2kan balik memang geram..dulu ofis aku mmg boleh dikira staffnya..mmg staf tak ramai..tp sekarang lg ramai org lg byk karenah..org kata banyak songel...kat ofis aku selagi org tue pandai bercakap org tue dpt pertahankan diri dia selagi tue dia disanjung..org tuelah yang takkan banyak keje tp dia isytiharkan diri dia banyak keje...pdhal tak buat apa keje pun..tapi bising kata banyak keje..kadang siap dapat pembantu lg..tp keje still bertangguh2 lagi..itu pun kadang ada keje dia tak abis org lain yang kena buat...mana tak geram..tangan aku menggigil masa tulis entry nie..aku tgh geram membara nie..


bos pulak kalau da nampak sorang boleh buat keje org tuelah jealah yang dia suruh..macam org lain tak wujud kat ofis tue..mcm org tue jealah yg kena amik tahu..org lain tak perlu amik tahu..yang paling digeramkan bila keje yg kita buat tak de dalam senarai tugas kita...tp ada dalam senarai tugas org lain..tp org tue tak buat suruh org lain buat..Adil ke?abis org tue bt apa?
inilah gelagat dan ragam di ofis yang boleh dikategorikan

  • yang betul-betul sibuk tapi bos tak penah perasan yang dia nie sibuk

  • yang kata sibuk tapi padahal tak sibuk mana pun..(kadang kuar ofis awal masuk lambat boleh pulak)

  • yang betul-betul sibuk tapi kecoh nak org tahu dia sibuk (macam alya kata nak bos tahu)

  • yang kata sibuk tapi boleh menyibuk hal org lain sambil tue kata dia pun sibuk

  • yang pentingkan diri..keje ko,keje ko..keje aku,keje aku..

  • yang sibukkan keje orang lain(keje sendiri tak buat)

macam-macam karenah..tapi bukan semualah..ada jugak officemate yang boleh berkongsi tentang kerja dengan kita..selagi nak cari rezeki kita kenalah tahan..untuk positif kita kena fikir yang kita datang keje untuk menyara keluarga...


Note : Entry nie hanya untuk meluah perasaan dan melepaskan geram..aku pun taklah perfect sangat dan bukan pekerja yang baik pun..tapi kadang terfikir ada offcemate aku yang teraniaya dalam membuat keje..(itu org yang tak pandai membantahlah)

6 comments:

alyyani said...

fidah, tak tau la nape org2 yg tak bertanggungjawab tu tak rasa bersalah langsung. still nak ingat dia tu banyak sgt keje, padahal takde keje pun. tu la, kite bukan la perfect.ade masa kite curi tulang gak, tp kite tak nyusahkan org lain kan. ini paling tak suka, bila bos nmpk dia sibuk je, padahal takde keje pun lepas tu pas keje dia kat org. org yg kena buat tu pulak, sedia menimbun keje nye. mmg setuju sgt dgn statement fidah ni. ish, geram lak. geram kat sorg budak officemate ni tau. bos nmpk dia je sibuk.

eh, panjang la komen :D

Fendy&Fidah said...

alya..betul ckp awak..saya pun ada bengang dgn officemate..biar jealah.malas nak bising2..tp dia tak rasa serba salah bila org btkan keje dia..sekelumit pun tak de..bosan tau...

Ryn said...

tu blm masuk kaki ampu...tu lg haru keje tak wat pn tp kipas pkai aircond full blast...main p0litik opis yang lebih..

Aleyn said...

Biasalah....rambut sama hitam...hati lain2...tol tak...

ramai orang..banyaklah ragamnyer...

sabor jer lah...dan hargai persahabatan

Ada Ayrissa said...

erm....biasalah tu fidah...
kita yg bawah2 ni xder makna pon...
sabo yer?
abaikan jer mereka2 yg x berkenaan tu...

Linda Karim said...

waaa... fida dh berani nmpk... bagus2..