Pages

Wednesday, July 25, 2018

Raya Di Rumah Mak Mentua

Assalamualaikum.

Bersambung lagi kisah satu Syawal untuk entri pagi ini. Sudah masuk part 3 kiranya. Ini baru raya pertama. Belum masuk cerita raya kedua. Jenuhlah aku nak menulisnya. Banyak pulak kisah raya tahun ini. Baiklah, sis cuba ya. Sudahlah berpinar mata nak memilih gambar-gambar yang ada. Kat henfon aku ada, kat henfon suami ada. Belum masuk kat DSLR.

Itu yang buat lambat. Kalau dah banyak-banyak gambar aku jadi pening. Itu yang bertangguh nak menulisnya.

Lepas dari rumah mak, kita orang ke rumah mak mentua. Untungnya berkahwin dengan orang senegeri. Beginilah. Pulang balik aje dari rumah sendiri ke rumah mak ke rumah mak mentua. Tak payah nak tempuh lebuh raya yang sesak. Nak packing baju bagai nak rak.

Sebelum sampai rumah mak mentua, suami akan ziarah pusara arwah ayah mentua. Kemudian barulah balik rumah maknya. Sebelah petang rumah mak mentua memang ramai kaum kerabatnya sebelah arwah ayah yang datang beraya. Memang setiap tahun beginilah.

Inilah sepupu-sepapat, anak buah sebelah arwah ayah mentua.

Memang penuh rumah mak mentua.

Tuan rumah semua di satu sudut lain.
🎩
Beginilah suasana malam itu.

Bila tetamu dah pulang, barulah kami dapat bergambar keluarga. Kira ini potret keluarga kami.

Oh ya, kurang seorang. Adik ipar yang bongsu tak balik raya sebab kena kerja. Sebab dah malam ada yang baju rayanya entah ke mana. Tak kisahlah kan. Janji ada kenangan bergambar bersama-sama. Itu yang lebih penting.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


2 comments:

Warisan Petani said...

raya dah lama berlalu.
Semuanya dah jadi kenangan

Siti Yang Menaip said...

meriahnya ramai ahli keluarga. bila kumpul ramai2 mesti mcm2 nak borak sembang =D