Sunday, September 13, 2015

Monolog Di Malam Hari

Teks : Fyda Adim
Foto : Carian Google

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Selamat malam semua. Bukan senang nak tulis entri hujung-hujung minggu ni. Selalunya memang tak berkesempatan nak menaip bagai pada hujung minggu ni. Setakat bermedia sosial melalui IG aje. Tapi sekarang sebab ada masa-masa terluang jadi eloklah aku melakukan aktiviti yang boleh menghilangkan kebosanan yang menghantui diri.

Bukan setakat bosan malah kadang dirinya terasa down. Dengan keadaan yang banyak berubah dengan rutin harian yang aku kena lakukan sendiri memang sesekali akan timbul perasaan itu. Kadang emosi boleh dikawal, adakalanya emosi di luar jangkaan. Kalau dilayan memang semakin menjadi-jadi.

Itulah, adakalanya sesuatu yang diberikan kepada kita tidak semestinya dapat menenangkan hati kita. Salah satu nikmatnya akan hilang dan percayalah ada kemanisannya nanti. Cuma kita perlu bersabar. Ini dugaan namanya. Dugaan kalau kita lalu dengan sabar, kita lagi kuat. Seseorang pesan pada aku, dia hanya pinjaman Allah je. La ni Allah ambik sekejap.


Bila mendengar rintihannya hati pun jadi pilu. Jadi aku tak boleh nak tunjuk sangat kesedihan yang membelenggu diri aku ini. Walaupun adakalanya diri tidaklah kuat mana. Mahu atau tidak aku perlu juga hadapinya. Cuma aku selalu berdoa biarlah derita ini cepat berakhir. Biarlah kehidupan ini kembali seperti sediakala. Seperti dulu walaupun aku tahu ia mengambil masa. Semoga apa yang aku korbankan akan diberikan sebuah kemanisan. Aku hanya mampu menitipkan doa buat dirinya di sana agar dia pun tidak berada dalam tekanan.

Semoga kami sama-sama kuat mengharungi hari-hari kami ini. Semoga segala urusan kami sentiasa dipermudahkan oleh Allah. Adakalanya apa yang sukar pada kita tidak semestinya sukar pada orang lain. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Hanya kata-kata semangat aje yang diperlukan jangan kata-kata kondem pula yang diberikan. Sekian sahaja entri untuk malam ini.

Wassalam.

Salam pena,




1 comment:

adianiez AIDA said...

sabar...
yakin...
berdoa :)