SUKA ENTRY DI SINI???

Wednesday, May 6, 2015

Resepi Homemade Aiskrim Yang Mudah

Teks : Fyda Adim
Foto : Fon Sendiri

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah...

Selamat malam semua. Baru berkesempatan untuk menitip sesuatu di blog ini. Siang tadi langsung tak berkesempatan dengan kerja yang menimbun. Rehat pun makan dan bergelak tawa dengan si Mira Mokhtar sampai tak ingat dunia. Sedar-sedar dah jam 2 petang. Gelak punya pasal masing-masing tak sado diri. Terapi diri ye.

Berbalik kepada tajuk di atas sebelum aku membebel dan melalut yang bukan-bukan. Jari dah lenguh taip pada skrin hp ni. Sebab nak juga berkongsi apa yang telah aku lakukan jadi aku gigihkan jugak menaip.

Malam semalam entah kerajinan apa yang merasuk dalam diri. Teringin nak buat aiskrim sendiri. Lagipun senang je. Pejam mata pun boleh buat. Hahaha. Eksen sangat bunyinya. Jadi mari aku kongsikan resepinya.

Resepi Aiskrim Yang Mudah

Bahan-bahan :
1 tin susu cair
4 sudu besar susu pekat
1 sudu besar ovelet
1 sudu kecil esen vanila
1 biji telur (aku tak letak pun)

Cara-caranya :

Satukan kesemua bahan-bahan di atas. Pukul sehingga kembang. Pukul dalam 20 minit. Jika sudah kembang boleh letak perisa yang anda suka. Masukkan dalam bekas dan bekukan. Setelah beku bolehlah makan.

Begitulah caranya yang amat mudah. Senang bukan. Bolehlah mencuba jika berkelapangan. Mari aku tunjukkan hasilnya.


Dapat satu bekas aiskrim. Aku taburkan coklat rice aje. Itu je yang ada.


Satu bekas kecil saje tabur yang warna-warni pula.

Dah makan pun aiskrim ni. Asben dan anak-anak kata sedap. Kembang kejap mak. Hah! Oklah itu sahaja entri untuk malam ni. Gudnite!

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim

posted from Bloggeroid

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Angel Wing Heart