Pages

Thursday, June 14, 2018

Kisah Ramadhan: 28 Ramadhan

Assalamualaikum.

Semalam, kita orang semua kat rumah. Sibuk dengan macam-macam kerja. Ye, kerja aku berlambak. Mana nak mengemas rumah, mana nak membasuh baju. Menjelang tengah hari, aku baru bersihkan ruang tamu dan bilik utama. Ada tiga lagi bili, dapur dan toilet yang belum dibersihkan. Nasiblah ada hari raya kan, kalau tidak tak ada pun bersungguh berkemas begini.

Awal pagi aku dah mula beroperasi. Vakum rumah. Lap habuk. Lap segala macamlah. Macam-macam gaya aku buat. Sudahnya penat sendiri.

Sebelah pagi, suami potong rumput keliling rumah.

Adriana sibuk nak buat cornflakes madu. Mujurlah dia rajin.

Lepas berbuka kita orang buat cornflakes coklat pula.

Oleh sebab aku mengemas, suamilah yang masuk dapur. Inilah hasil dia di dapur. Aku suruh masak nasi goreng aje.

Katanya, nasi goreng kasih sayang.

Itu sahajalah kisah semalam yang memenatkan. Penat tapi gembira. Semakin syawal menjelma, semakin sayu. Ini menandakan Ramadhan akan meninggalkan kita. Tak tahulah kenapa tiap kali tulis begini mesti sebak. 

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

adianiez AIDA said...

Aida pun mcm nak kena beli mesin rumput lah.
Nanti wasap gambo mesin rumput. Heavy duty ke?