Pages

Thursday, June 7, 2018

Kisah Ramadhan: 20 Ramadhan

Assalamualaikum.

Selamat pagi.

Sudah masuk 22 Ramadhan. Allah. Sekejap sahaja masa berlalu. hati semakin sedih bila Ramadhan semakin menghampiri ke penghujungnya. Semoga hari-hari yang berbaki ini kita gunakan sebaik mungkin. Dunia dunia juga. Akhirat jangan dilupakan.

Kelmarin, aku sibuk juga dengan urusan dunia. Pagi lepas sahaja hantar Dak Adik ke sekolah, laluan balik ke rumah lalulah depan JPJ.

Tiba-tiba.

"Alamak, lesen aku dah matilah. Macam mana boleh terlupa ni."

Bebel sendiri.

Selalunya aku awal-awal lagi dah renew. Kali ini boleh terlupa. Teruja benar gamaknya kau masuk middle age 30an. Mulalah aku tukar plan untuk hari itu. Masa tu hari akhir aku cuti kuarantin. Sepatutnya plan awal aku naklah buat cornflakes madu. Kirim salam ajelah.

Kalau dah sibuk buat kerja rumah memang malas nak keluar. Sudahnya tukar plan. Tunggu Dak Adik balik sekolah barulah keluar selesaikan urusan. Patutnya nak hantar Dak Adik sekolah agama, tapi bila dia dengar aku nak ke AEON, mulalah merengek tak nak ke sekolah. Oleh sebab nak cepat, aku malas nak memujuk bagai, jadi aku hangkut ajelah.

Mujurlah tak lama menunggu nombor giliran.

Seram kalau Dak Adik kata nak tengok mainan aje. "Ammar nak tengok ajeeeee..." Usai buat lesen baharu, aku ke Mydin. Betulkan skrin henfon. Aku sanggup korbankan kasut raya aku untuk betulkan henfon. Selesai semuanya balik rumah. Sampai aje dah pukul 5.00 petang. Mandi, solat dan bersiap-siap nak keluar untuk berbuka. Berbuka kat kedai tomyam depan taman.

Makanan untuk anak-anak. Nasi goreng cina dan nasi goreng pataya.

Menu sampingan.

Nasi goreng paprik.

Berselera betul dia makan. Maklumlah orang puasa. Itulah kisah aku serba-sedikit bersama anak-anak. 10 terakhir Ramadhan ini diharap dapatlah kita isikan dengan perkara yang baik-baik sahaja. InsyaAllah.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

adianiez AIDA said...

hi hi hi sabo jer lah.
sib baik sedar lesen dah meninggal :)
lama sungguh tak gi kedai makan-makan.
rindu hi hi hi hi...