Thursday, March 7, 2019

Menanggung Kerja Part 2


Hari Pertama



Hari pertama aku sampai pejabat sahaja aku terus campak beg atas meja dan terus meluru ke bilik PA. Berdebar-debar. Sebaik aku melangkah ke dalam bilik PA, aku perhati atas meja. Berlambak surat-surat atas meja. Aku duduk sebentar. Pandang atas meja. Kemudian aku petik suis untuk hidupkan komputer. Dalam kepala memikirkan nak buat apa.

Sebaik komputer sudah terpasang, aku pandang lagi surat-surat di atas meja. Berkata-kata di dalam hati.

'Mana aku nak mula dulu?'

Aku lost dan blur. Aku dengan perangai sebegitu berpisah tiada. Semedang nak lost. Semedang nak blur. Perlahan-lahan aku belek surat-surat atas meja dan aku susun satu-persatu. Aku capai cop tarikh di atas tray sebab nak cop tarikh pada surat-surat yang diterima. Puaslah aku nak tukar tarikhnya tetapi aku tak reti nak buka cop itu. Datang kebodohannya. Teringat pula pada cerita P.Ramlee.

"Bapak saya bilang hari ini hari bodoh saya."

Aku bangun cari kawan aku di belakang. "Neelofa, tolong aku tukarkan tarikh dia. Dan-dan aku tak reti."

Kawan aku ambil cop di tangan aku dan menukarkannya. "Macam nilah." Dia tunjukkan padaku.

"Allah. Aku senang aje. Dan-dan aku jadi bodoh hari ini." Si Neelofa sudah tergelak-gelak. 

"Kau jangan. Sebulan kau nak duduk tempat PA tu. Mahu sebulan kau jadi bodoh."

"Alah, macam dialog cerita P.Ramlee tu. Bapak saya bilang hari ini hari bodoh saya." Aku ulang balik apa yang terlintas kat kepala aku tadi. Si Neelofa mengekek ketawa.

Selesai fasal cop, aku kembali ke meja. Dengan pantas aku mengecop tarikh terima pada surat-surat yang aku dah susun tadi. Aku dah rasa macam kerja kat Imigresen pun ada. Macam cop pasport pula. Macam kerja pejabat pos pun ada. Hahaha. Macam-macamlah yang diberangankan. Selesai semuanya aku terus sahaja masukkan surat-surat tersebut ke dalam bilik Pengarah. Cepat Pengarah minit cepatlah aku dapat edarkan.


Emel


Selain itu, aku perlu cek dan baca emel Pengarah juga. Alahai. Nervous datang lagi. Yelah, aku memang gemuruh betul kalau berurusan dengan orang pangkat-pangkat ini. Itu sebab aku tak jadi PA daripada dulu. Jenis tak suka nak ke depan, jenis berat mulut memang mendapatlah kau kalau kena kerja macam ini. Segala mak nenek password sudah kakak PA berikan pada aku sebelum dia bercuti.

Oh ya, bila tadi aku masuk hantar surat-surat waktu itu Pengarah ada dalam bilik. Aku bagi salam dan aku cakap. "Bos ini surat-surat yang nak minit."

Tuan Pengarah jawab aje salam aku. Aku pula tak tahu nak cakap apa itu saja yang aku cakap walhal dia tahu kut surat-surat masuk itu mestilah nak diminit. Apalah. Lantaklah janji aku bercakap. Bila Pengarah beri respon sebegitu tahap kerisauan aku yang ada di level 10 sudah turun ke leven 5. Separuhlah turunnya.

Berbalik kepada emel, aku buka dan baca. Mana yang penting aku perlu cetak dan tunjuk pada Pengarah. Aku tekan-tekan pada peti kandungan emel tetapi aku tak jumpa mana gambar untuk cetak. Datang lagi kebodohan aku.


Aku panggil Puan IT tolong ajar macam mana nak cetak surat daripada dalam emel. Wah. Datang tiba-tiba kau tak tahu. Walhal selalu boleh saja buat sendiri. Memang blur sungguh-sungguh waktu itu. Biasalah. Orang kalau gelabah boleh datang kebodohannya. Akulah tu; tak cakap orang lain.

Berlalulah sebulan aku menanggung kerja di tempat PA. Satu pengalaman sebab di luar bidang kerja aku. Memang agak terkial-kial sebenarnya. Macam-macam perasaan yang aku lalui waktu itu. Mujurlah keadaan terkawal juga walaupun sesekali terbabas bila datangnya kerja sekali harung. Itu memang agak huru-hara sedikit. Hari pertama balik jari-jemari penuh dengan dakwat. Mujurlah tak bercop-cop muka aku dengan dakwat.

Punyalah teruk.

Manakan tidak. Waktu itu nak buka cop pun tak reti. Mau tidak terpegang segala dakwat yang ada. Akhirnya, berakhir juga keazaban itu sebab bulan Mac kawan aku pula ambil alih. Aku mahu selesaikan kerja-kerja aku pula sebelum aku berangkat.

Berangkat?

Nanti akan aku ceritakan di sini di lain entri ya. Jiwa sedang kacau dilanda gelora. Mohon doakan agar dipermudahkan urusanku.

Sekian.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

Warisan Petani said...

Semoga dipermudahkan segala urusan yang mendatang