Friday, April 24, 2020

PKP Hari ke-36&37: Pelbagai Kisah Dua Hari

Assalamualaikum.

Selamat malam.

Hari ini baru ada kelapangan mahu menulis di sini. Cerita yang random untuk dua hari ini. Asalkan ada simpannya untuk kenangan di sini. Nak kejar masa menulis. Hari ini kita sudah tahu bahawasanya PKP akan dilanjutkan sehingga 12 Mei 2020. Berlapang dada dan bertabah. Sememangnya sudah boleh dijangka.

Percayalah semuanya ada hikmah walau terselit sedikit kesedihan tidak dapat pulang ke rumah sendiri. Yelah, rumah sendiri lebih selesa kan tapi bila sudah ditentukan aku sekeluarga perlu duduk di sini siapa kita mahu menolaknya.

Pasti ada hikmah juga.


Gambar ini jiran aku hantar. Banyak gambar rumah aku yang dia hantar. Dari garaj, ruang tamu sampai sekeliling rumah dia hantar. Katanya, tengoklah mana tahu ko rindu rumah kau nanti. Memang dah rindu pun.

 Ini sebelah malam melayan Running Man.

Aku masak spageti aglio olio.

Ini baju kurung kedah aku order online untuk mak. Mak yang beritahu katanya sudah diterima.

Ini pula kerepek mak. Semalam terimanya.

Aku masak asam pedas ikan pari dengan terung.

Ini kurma kiriman daripada kami di perantauan buat mak-mak di Melaka. Cikgu taska anak-anak yang jual. Orang menjual kita membelilah. Siapa lagi yang nak menyokong kalau bukan kita.

Program Jom Membaca yang telah kami jayakan tadi.

Barang dari Shopee lagi yang sampai. Aku beli bekas-bekas makanan. Senang kalau nak isi makanan untuk bagi pada orang sebelah ke orang depan rumah. Kat sini barang rumah tak berapa nak ada banyak kat Melaka itu yang membeli.

Berdebar-debar bila tahu ada perutusan khas.

Dengar juga yang ini.

Ini juga yang ditunggu-tunggu.

Ramadan telah diumumkan. Ramadan tahun ini agak berbeza dari tahun sebelumnya.

Suka mendengar setiap kali PM menyampaikan perutusan.

Sempat bervideo call dengan kawan-kawan sekolah.

Adik ipar di Melaka masak lasagna. Dia dok cakap biarlah rasa lasagna tu sedap macam aku buat selalu. Kasihan. Aku tak ada kenalah buat sendiri.

Ini pun adik ipar hantar gambar. Dia gigih beratur depan kedai barang kuih. Lepas tu terus video call dengan aku. Itu sahaja coretan untuk malam ini. Semoga kita dapat beraya bersama ahli keluarga. Semoga ada keajaibannya.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

Siti Yang Menaip said...

sambung lagi PKP nampak gayanya.. tak apala untuk kebaikan kita bersama..
cepat semua ni berakhir cepat jugakla PKP tamat..