Wednesday, November 6, 2019

Jumaat Di Johor Bahru

Assalamualaikum.

Hai semua.

Minggu ini kami tidak pulang ke Melaka. Jadi habiskan masa saja di bandaraya Johor Bahru. Balik dua minggu sekali pun kena memikirkan fulus dan segala macam. Oleh sebab baru saja menghabiskan masa di Melaka jadi minggu ini kita bertenang-tenang saja di tempat mencari rezeki.

Dulu rajin juga balik dua minggu sekali tapi sekarang macam dah sebulan sekali tapi kalau terasa nak balik; bila rindu sudah tidak dapat dibendung - kami balik juga tak kira masa. Begitulah hidup di perantauan.

Di sana ada rumah sendiri.
Di sana ada keluarga sendiri.
Di sana semuanya ada.
Tempat jatuh lagi dikenang.

Baiklah, mari aku ceritakan kisah minggu ini. Aku kalau mukadimah memang selalu tersasar. Kalau sudah menaip beginilah jadinya.

Petang khamis, sewaktu dalam perjalanan balik ke rumah dari pejabat, encik suami ajak singgah Subway. Katanya ada promosi. Beli satu percuma satu. Aku ikut saja walaupun bukan kegemaran. Sejenis yang tak reti makan selain McDonalds; kalau bab burger.

Jadi kami singgah di Plaza Pelangi sebab situ adalah laluan untuk pulang ke rumah. Memandangkan malam itu kami merancang untuk membeli barang dapur jadi beli makan malam siap-siap. Boleh makan di rumah sebelum keluar membeli barang dapur.

Subway di Plaza Pelangi. Pertama kali aku menjejakkan kaki di bangunan ini.

Tiba giliran untuk memesan. Encik suami yang buat pesanan sebab puan isterinya tidak reti nak pilih sayur-sayurannya. Memang tidak pernah membelinya sendiri.

Sebelah malam kami ke pasaraya NSK untuk membeli barang dapur yang sudah kontang. Belilah sikit-sikit memandangkan kat sini menyewa rumah flat jadi tak larat nak memikul sampai ke tingkat 4. Memang kena menyadokan diri.

Pagi jumaat kami sempat beriadah di taman rekreasi berdekatan.

Kemudian singgah sarapan. Aku pekena sekeping tosai yang begitu sedap sekali.

Sebelah tengah hari aku mula memasak. Hari itu memasak menu istimewa sedikit. Ayam masak merah. kari daging dan jelatah.

Nasinya pula nasi tomato. Konsep makan hari itu dalam dulang.

Menu yang sudah sedia dihidang dan tunggu untuk dimakan.

Beginilah konsep makan kami empat beranak tempoh hari. Alhamdulillah. Semuanya berselera. Bertambah-tambah. Anak-anak yang minta makan dalam dulang. Bila waktu cuti bolehlah nak melayankan. Kata sahabat aku, waktu cuti yang boleh masak macam-macam dan sedap-sedap.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim



2 comments:

Warisan Petani said...

makan dalam dulang tu adalah konsep hidangan nasi ambeng di JDT.
Satu dulang kongsi 4 orang.

Siti Yang Menaip said...

makan dalam dulang sronok.. kalo dengan anak2 buah pakat brebut lauk hehe..