Friday, October 18, 2019

Meraikan Naura dan Muaz

Assalamualaikum.

Selamat petang.

Aidiladha tempoh hari selain mengadakan kenduri doa selamat, kami sambut juga ulangtahun kelahiran dua orang anak buah aku, Naura dan Muaz. Naura, 4 tahun usianya manakala adiknya Muaz 3 tahun. Majlis diadakan waktu itu sebab waktu itulah yang semua orang yang duduk di perantauan pulang.

Jadi bila ramai-ramai barulah seronok nak berkumpul. Makan-makan. Borak-borak. Gelak-gelak. Memang waktu itu paling menyeronokkan. Cuma hari itu ada sorang anak buah aku tak ada. Dia terkandas di China. Waktu itu ribut di China jadi penerbangan dia sabtu itu ditangguhkan ke hari Isnin.

Sedih.

Kami semua bervideo call dengan dia aje masa tu walaupun dalam hati masing-masing penuh dengan kerisauan. Alhamdulillah, dia selamat sampai ke tanah air.

Persiapan sebelum majlis.

Tema sambutan hari jadi.

Ini keluarga kakak sepupu aku. Dia orang kena ada kalau tidak memang tak meriah.

Dimulakan dengan bacaan doa.

Mak aku dan cucu-cucunya.

Berbaju hitam itu adalah ayah aku.

Nasib adik aku sewa meja jadi adalah tempat tetamu nak duduk makan selain di dalam rumah.

Ini anak kakak sepupu aku yang nombor empat.

Waktu makan. Yeah.

Masa untuk potong kek dan nyanyikan lagu hari jadi buat mereka.

Aku dan sahabat dari JKM.

Aku bersama sahabat sekolah. Semestinya bekas pelajar IJC.

Barang untuk disembunyikan.

Ada acara petang itu. Permainan untuk kanak-kanak dan juga mak kanak-kanak.

Tiup belon dan pecahkan.

Penutupnya. Haruslah bergambar beramai-ramai.

Keluarga aku tidaklah besar mana tetapi setakat ini masih ada bila diperlukan.

Bulan Oktober ini, macam tahun lepas kami dirundung dengan kisah-kisah sedihnya. Nantilah aku ceritakan bila hati ingin bercerita. Semoga ukhwah ini akan berterusan dan berpanjangan.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim




No comments: