Friday, October 11, 2019

Aidiladha Yang Disambut

Assalamualaikum.

Hai.

Baru nak kongsikan cerita fasal sambutan Aidiladha. Sehari sebelum sambutan Aidiladha aku tersangatlah sibuk sebabnya kami adakan kenduri masa Aidiladha. Waktu itulah masa untuk berkumpul bersama keluarga dan sanak saudara.

Bab makanan aku dan adik menempah saja. Sekarang ini chef-chef (mak-mak) sudah tidak larat. Sorang chef sudah pergi ke negeri abadi. Waktu dulu, kalau kami adakan kenduri mak dan maklong akan berganding bahu memasak. Kami anak-anak sekadar membantu. Bila sekarang semuanya sibuk. Masing-masing ada komitmen jadi kami tempah saja.

Aku siapkanlah juga beberapa menu. Kalau aku memang bab dessert aku siapkan sebab selepas kenduri adik ada buat majlis hari jadi anak-anaknya.

Aku buat cheesetart.

Rupanya setelah dibakar.

Dadih. Entah kenapa dadih jagung seakan tidak menjadi. Bila sudah kalut semuanya jadi huru-hara.

Bila terajin macam inilh jadinya cheesetart aku.

Inilah rupa dalamnya.

Kemudian aku buat cupcake. Butter cupcake.

Cheesetart coklat.

Cupcakes yang sudah siap dibakar
Perisa cheesetart yang lain.

Cupcakes yang sudah ditopping.

Ini kuih-muih yang ditempah.

Kuih cara.

Mee sup.

Pulut serunding air tangan mak mentua.

Kek hari jadi yang ditempah.

Begitulah hari itu. Kami dimeriahkan dengan makanan. Selepas Zuhur majlis dimulakan dengan bacaan doa yang dikendalikan seorang imam. Sebelah petang disambung dengan majlis hari jadi. Nanti aku sambung ceritanya part 2 ya.

Sekian.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

Siti Yang Menaip said...

adoiyai cheese tarts tu gebs gebsnyaa !! masuk mlut teruih sbijik2 tu.
i issss kenot comel2 cemtu.. geram hahaha..