Thursday, September 13, 2018

Genap Tiga Tahun Sebagai Pasangan Jarak Jauh

Assalamualaikum.

Selamat pagi semua.

1 September 2018, aku dan Tuan Apen genap tiga tahun menempuh hidup sebagai pasangan jarak jauh. Walaupun jaraknya tidaklah berapa jauh sangat, hanya sebelah negeri sahaja tetapi dua jam juga nak sampai kalau nak berjumpa. Setakat tiga tahun ini, Tuan Apen yang akan balik setiap hujung minggu. Ini juga bermakna tiga tahun juga kami menempuh cuti hujung minggu yang tidak sama. Cuti hujung minggu dia, jumaat dan sabtu manakala cuti hujung mingguku sabtu dan ahad.

Tahun pertama aku menempuhnya adalah tersangat haru biru. Pertama kali sebagai pasangan jarak jauh memang sangat mencabar dan memberi kesan pada aku. Tipulah kalau cakap awal-awal aku kental. Tidaklah. Setiap kali suami nak balik sana, aku dan anak-anak menangis berjemaah. Hahaha. Teruk betul rasanya.

Waktu itu pula, Ammar masih tadika. Ditambah lagi dia rapat dengan apaknya. Jadi memang aku sedikit susah menguruskan emosi Dak Adik. Emosi aku sendiri pun kadang tunggang-langgang. Hahaha.

Menjadi pasangan jarak jauh ini membuatkan aku belajar untuk hidup berdikari. Sebenarnya aku ni sejenis perangai penakut. Memang serba-serbi penakutnya tetapi sejak suami kerja jauh, aku belajar untuk memberanikan diri walaupun tidaklah berani mana pun. Ada juga dalam sesetengah keadaan yang aku penakut.

Dalam pada masa inilah, aku tahu siapa yang mengambil berat dan selalu bertanya khabar aku dan anak-anak sepanjang ketiadaan suami. Alhamdulillah. Mujurlah aku tinggal berdekatan dengan rumah mak ayah aku. Dekat sangat tu tidaklah tapi sekurang-kurangnya aku ada keluarga di sini. Tidaklah terkontang-kanting sendiri.

Tipu kalau cakap aku tak sedih kalau tengok orang lain yang suaminya ada aje di rumah. Mula-mula memang perasaan itu hadir dan membelenggu diri. Tapi aku tepis-tepis juga perasaan itu. Aku cari kawan yang segeng dengan aku. Aku kena cari kelompok yang sama supaya kita tidak akan rasa perasaan yang bukan-bukan.

Dalam tiga tahun ini, banyak juga perkara yang pernah terjadi. Kereta rosaklah, tayar pancitlah, tersadai tepi jalan; tiba-tiba-kereta-tak-boleh-dihidupkan, kucing matilah, kucing hilanglah, macam-macamlah yang pernah berlaku.

Semua tu melibatkan tekanan pada diri dan bebanan emosi. Hahaha. Aku pula sejenis gabra. Kan sudah dimaklumkan entri sebelum-sebelum ini. Rasa pernah beritahu.

Paling tak boleh lupa, kereta tersadai tepi jalan. Kejadian berlaku tahun lepas masa bulan Ramadhan. Aku singgah pasar ramadhan masa itu. Berhenti kereta betul-betul tepi jalan. Masa tu ada parking. Memang tepi jalan betul. Usai membeli makanan, aku pun masuk kereta dan mahu menghidupkan enjin.

Tiba-tiba tak mahu pula enjinnya hidup. Beberapa kali juga aku cuba dan mengharapkan keajaiban waktu itu. Tapi tidak berjaya. Ah, sudah. Cuak sendirian dalam kereta. Sudahlah panas. Memang berpeluh-peluh. Dugaan bulan puasa. Capai telefon. Telefon suami. Disuruhnya aku buka bonet depan (tak tahulah istilah yang betul). Suruh aku gerak-gerakkan wayar dekat enjin.

Ah, sudah. Tak memasal aku nak buat. Aku yang tak pernah umur bukak bonet depan disuruhnya buat macam tu. Hahaha. Dengan baju kurung kemudian tepi jalan. Ye, tepi jalan. Lagilah aku cuak. Sudahnya, aku telefon jiran. Jiran perempuan. Dia pun macam aku. Pasangan jarak jauh juga. Dia nak datang kat aku. Dalam pada tu, aku telefon kakak sepupu aku. Waktu-waktu genting macam ni, semua orang aku telefon. Mujurlah kakak sepupu aku, anaknya balik Melaka masa tu. Dia yang datang dan tolong aku. Aku terus balik rumah mak jemput anak-anak dan terus balik rumah. Takut aku nak matikan enjin.

Itu fasal kereta. Memang serabut bila kereta meragam. Sudahlah itu sahaja kenderaan yang ada untuk aku ke kerja, hantar dan jemput anak-anak.

Dalam hal-hal berlaku, aku banyaklah minta tolong dengan kawan-kawan. Selagi boleh cari kawan perempuan aku akan minta tolong pada mereka. Melainkan kalau sudah diluar kemampuan kawan perempuan aku, terpaksa juga menggunakan kudrat lelaki aku terpaksalah mohon bantuan dengan lelaki. Itu pun setakat ini adalah seseorang yang aku selalu minta tolong.

Dia officemate aku tapi bila aku nak minta tolong dengan dia, aku akan beritahu isterinya dulu. Kebetulan aku kenal isterinya. Bukan apa pun, tak naklah ada apa-apa rasa yang tidak sepatutnya. Mana tahu isterinya kecil hati dan tertanya-tanya. Macam aku juga. Aku pun kadang macam annoying kalau tiba-tiba adalah pompuan yang tiba-tiba cari laki kita. Tapi aku jenis annoying lagu tu ajelah. Tidaklah sampai nak meroyan tapi aku aimlah kau sampai bila-bila. Hahaha.

Contohnya, macam lipan masuk bilik air. Telefon laki kita malam-malam. Kau dah kenapa? Kalau rumah sebelah-belah aku boleh terima lagi. Ini memang jauh. Agak lipan pun boleh lari masa laki aku sampai. Bersangka baik. Jiran kiri kanan tak ada barangkali. Itu yang jauh alam menelefonnya.

Jadi bila situasi begitu kita pernah rasa, harap aku tidaklah membuatkan orang lain terasa macam aku. Manusia ni kadang memang tak peka sensitiviti orang lain. Ini bukan perihal cemburu atau tidak. Ini berkenaan perasaan orang. Fasal respect orang lain. Itu saja. Belajar tinggi-tinggi pun tidak guna kalau tidak tahu hormat perasaan orang lain.

Oh ya, kebetulan juga. Ini gambar suami dan housematenya. Tiga tahun menjadi housemate, akhirnya mereka akan membuat haluan masing-masing. Housematenya sudah dapat pertukaran ke Putrajaya. Tinggal Tuan Apen. Jadi aku letakkan gambar mereka di sini sebagai kenangan. Semoga perhubungan ini tidak putus memandangkan aku kenal juga dengan isteri housematenya.

Rasanya setakat ini dulu coretan merangkap celoteh aku yang panjang lebar pula kali ini. Terpanjang pula entri kali ini. Biasalah kalau dah mula menaip mulalah idea datang mencurah-curah. Alangkah bagusnya kalau idea mencurah-curah macam ni masa tulis cerpen. Hahaha.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


3 comments:

as samsudin said...

Bertabah ya Fyda... As pun PJJ gak...tapi pjj tak rasmi..hehe..apa pon perasaan tu tetap sama...huhuhu...

TheEunola said...

pjj ni perit ada kala manis saat rindu rinduan gitu. pernah juga pjj dengan suami, hampir tiga bulan saja, Allah hantar semula suami berkhidmat di negeri kelahiran. Alhamdulillah

Warisan Petani said...

Alah bisa tegal biasa.