Pages

Monday, April 23, 2018

Gathering Ex SMK Infant Jesus Convent

Assalamualaikum.

Entri kedua untuk hari ini. Gigihlah aku menulis malam tadi untuk keluarkan entri ini untuk hari ini. Kisah Disember tahun lepas. Entri ini memang aku peram dulu sebabnya aku ada hantar kisah reunion ini di Majalah Mingguan Wanita. Itu yang ceritanya aku tak boleh nak tulis lagi.

Disember, menemukan kami. Bekas pelajar SMK Infant Jesus Convet. Pertemuan mengejut yang dirancang dalam masa lima hari sebelum hari kejadian. Selalunya yang dirancang berbulan-bulan tidak pernah menjadi. Alhamdulillah, yang dirancang saat-saat akhir menjadi pula.

Walaupun tidak ramai, sekurang-kurangnya pertemuan ini menjadi setelah beberapa tahun tidak berkumpul begini. Kami habiskan dalam masa lima jam sesi pertemuan ini. Pertemuan di tepi Tasik Ayer Keroh secara potluck.

Aku dan seorang kawan aku yang kebetulan balik Melaka untuk bercuti akhir tahun. Dia yang paling tercampak jauh nun di Sarawak. Aku dan dia yang mengaturkan sesi pertemuan ini. Kita orang whatsapp setiap kawan-kawan kita orang. Siapa yang boleh datang dan siapa yang tidak boleh. Lepas semua dah beri keputusan, kami wujudkan grup whatsapp untuk pertemuan ini. Senang nak berbincang nak bawa apa, nak beli apa. Begitulah.


Ini grup awal yang hadir. Bergambar dulu sementara menunggu yang lain.

Antara makanan yang ada pada hari itu.

Sandwich, bihun goreng, asam pedas daging, sayur, nasi, rendang ayam dan macam-macam. Aku pun dah lupa.

Sambil makan sambil bersembang. Kisah dua puluh tahun diimbas kembali pun ada. Gigih nak mengingatkan. Bersembang satu hal. Gelak tak ingat dunia pun dah satu hal. Itu sebab kita orang pilih tempat terbuka supaya gelak tawa kami tidak menganggu manusia sekeliling.

Swafoto lagi sebab yang depan tu baru sampai. Bising ajak bergambar.

Kebetulan ada dua orang yang sambut hari lahir, tokey kek sponsor kek.

Inilah dua orang yang sambut hari lahir.

Tokey kek yang tudung merah. Kali ini ada dua orang yang baru datang. Itu yang asyik bergambar.

Bergambarlah selagi terdaya sebab ini yang akan menjadi kenangan.

Kami datang secara solo. Suami dan anak-anak tinggal sebab nak fokus untuk kita orang bersembang. Kebetulan ada sorang yang sedang menunggu hari. Dia saja yang mengangkut suami dan anak-anak.

Macam-macam gaya. Bersembang sambil kejung-kejung pipi sebab gelak. Kawan-kawan aku ni semua jenis yang happy go lucky. Buat lawak spontan pun kau dah boleh mengekek gelak.

Memang seronoklah rasanya pertemuan ini. Kami yang seramai 11 orang pun dah cukup gamat suasana.

Sebelum pulang, dapatlah bergambar lagi. Tadi gambar duduk. Nak berdiri pula. Selagi tak balik selagi itu bergambar. Dari kiri: Azliza Daud, Siti Maslizah Abdul Rahman, Nor Fadhlin Jaafar, Noor Hafiza Nekmat, Alfidah Adim (aku), Farah Eyani Zainal Abidin, Nur Hanani Zamani, Norni Maulud dan Khalisah Md Nor.

Oh ya, untuk warga Melaka kalau berminat nak tempah kek dengan kawan aku boleh ke Instagramnya di SINI. Bolehlah ajukan soalan pada empunya badan. Macam-macam jenis kek dia buat. Bolehlah request macam mana bentuk. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

CahayaHannan said...

hi kak, bw here. saya ashyikin yg friend fb dengan kak hanizah mat azit tu hehe ingat tak