Saturday, September 7, 2019

Menonton Filem Sangkar

Assalamualaikum.

Cuti sempena Merdeka, kebetulan filem Sangkar mula ditayangkan pada 29 Ogos 2019. Sedang elok waktu itu aku pun balik Melaka. Memandangkan suami tak berapa nak layan drama-filem tempatan jadi aku pun berkira-kira mahu mengajak kawan-kawan aku.

Kalau bab wayang ni, aku nampak sorang aje yang mesti boleh diajak runding. Apa lagi. Aku capai telefon bimbit dan menghantar mesej melalui aplikasi whatsapp.

"Kau balik Melaka tak Merdeka ni?"

Aku kirimkan mesej padanya yang aku kira waktu itu dia di Bintulu. Dia kerja di sana. Merantaulah kiranya seperti aku. Hahaha.

Dia balas, "Semestinya aku balik."

Sewaktu menerima jawapannya, hatiku berbunga-bunga. Wah, macam terima mesej daripada pakwe. Tidak ya. Aku masih waras. Hahaha.

"Jom tengok Sangkar." Aku balas. Memandangkan dia peminat Remy Ishak haruslah aku bunga-bungakan lagi mengajaknya. Begitulah sesi kami merancang untuk keluar menonton wayang.

Biasalah, kalau mak-mak yang nak keluar ni memang agak payah sedikit. Kena fikirkan dari semua sudut. Anak macam mana. Laki macam mana. Semua perlu diaturkan agar tidak ada yang terabai sewaktu ditinggalkan.

Jadi, jumaat itu bersamaan 30 Ogos 2019 menjadi hari pelepasan untuk aku berliburan bersama kawan-kawan. Pengetua bagi pelepasan. Terima kasih pada Tuan Kastam yang sudi memberi pelepasan itu. Aku siap beri tentatif untuk hari itu. Jadi pengetua boleh bajet aku balik pukul berapa.

Aku keluar dari tengah hari, mula-mula pergi karoke bersama Myra Mokhtar sebab dia rehat panjang jadi kami karoke di sekitar Bukit Beruang. Lepas karoke dengan Myra Mokhtar, kawan aku yang kerja kat Bintulu tu jemput aku di Kota Cemerlang.

Kami ke Aeon Bandaraya sebab tiket wayang kita orang beli jam 3.30 petang. Itu pun lewat sampai. Melaka jammed. Sana sini jammed masa tu. Tunggukan si Farah pun satu hal. Sudahlah sampai lambat. Aku pula suruh naik sampai tingkat 3 walhal wayang tingkat dua. Sebelum kawan aku bertukar hijau, aku cakap "Yang ini salah aku."

Kemudian selepas menonton wayang, aku karoke lagi. Kali ini karoke bertiga. Memang hari itu hari aku melepas gian menyanyi. Program kami diakhiri dengan aktiviti makan-makan sebelum pulang ke pangkal jalan. Hahaha.

Kami bertiga. Ini testing untuk nampak poster itu tidak dikepung oleh kami. Aku bersama Farah. Kami berkawan dari sekolah rendah.

Ini baru bertiga. Yang sebelah aku itulah yang kerja di Bintulu, Hanani namanya. Hari itu dia menjadi grab aku. Kawan Bintulu tu kami berkawan sejak tingkatan 1. Kalau sekolah rendah aku tak pindah sekolah aku boleh kenal dia dari sekolah rendah. Ceritanya aku memang satu sekolah rendah dengan Farah, kemudian darjah 2 aku pindah sekolah rendah lain sekitar Banda Hilir juga. Kemudian, Hanani pula masuk sekolah rendah lama aku. Bila darjah 5, Farah pula ke sekolah rendah yang sama dengan aku dan masuk menengah semuanya satu sekolah di Infant Jesus Convent. Nampak tak jalan ceritanya?

Gambar terus di tempat makan sebab dalam karaoke kita orang terlampau fokus melontarkan vokal sampai terlupa nak berselfie. Jadi hari itu kami makan di The Chicken Rice Shop.

Gigih si Farah mengambil gambar. Dia ni ahli angkat berat. Jangan main-main.

Hasil tangkapan gambar oleh Farah. Lapar gila dan inilah hasil kami bertiga memesan makanan.

Selesai makan semua menyandar.

Sebelum pulang ke pangkal jalan, bergambar di luar aeon pula.

Nak bayar tiket parking pun sempat bergambar.

Sebelum kami berpisah, tangkap lagi gambar. Biasalah kalau berjumpa haruslah menyimpan kenangan. Aku nak bersalaman kawan aku kata, tak nak. Salam macam tak jumpa lagi. Hahaha. InsyaAllah lepas ni akan ada perjumpaan lagi. Kawan Bintulu aku hantar aku balik memandangkan dia jadi grab aku. Sudahlah keretanya canggih aku pula jakun dot com.

Begitulah cerita sempena hari pelepasan aku. Seronok sesekali bila dapat meluangkan masa bersama kawan-kawan lama. Bila dah tua-tua ni cuba cari masa (make time) untuk bertemu dengan kawan-kawan. Kita bukan tahu bila penghujung kita. Ada masa ni, selain meluangkan masa bersama keluarga, kita boleh meluangkan masa bersama kawan-kawan yang masih sudi 'keep in touch' dengan kita.

"Persahabatan manusia yang didapati sesudah menempuh sengsara adalah persahabatan yang lebih kekal daripada yang didapat pada waktu gembira."
.
-Hamka, Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck.




1 comment:

Warisan Petani said...

Semoga ukhuwah terus subur berpanjangan