Monday, December 17, 2018

Bengkel Penulisan Kisah Hidup Sri Diah

Assalamualaikum.

Selamat pagi.

Kembali bersiaran. Setelah 17 hari di bulan Disember, ini entri pertama untuk bulan ini. Gigihlah aku menulis malam tadi. Banyak cerita sebenarnya. Cerita fasal kepulangan mak long ke negeri abadi pun belum aku kongsikan di sini. Nantilah. Belum ada kekuatan nak bercerita. Tapi akan aku tuliskan juga di sini untuk dijadikan kenangan.

Baiklah, berbalik pada tajuk entri. Sabtu lepas aku menghadiri Bengkel Penulisan Kisah Hidup di bawah bimbingan penulis tersohor, Puan Sri Diah. Kiranya, ini kali kedua aku menghadiri bengkel penulisan. Tujuan utama memang untuk menambah pengetahuan dalam bidang penulisan. Kemudian aku mahu bercampur orang sebab aku kan susah bercampur orang. Orang katalah. Bukan aku kata. Aku okey je campur ke tidak. Hahaha. Jadi mahulah menambah kawan baharu.

Kebetulan, ada kawan di kawasan kejiranan tag aku fasal bengkel ini. Aku pun terus hantar mesej pada beliau. Rupanya dia cikgu sekolah anak aku. Betapa kecilnya dunia ini. Bukan. Betapa kecilnya Melaka ini. Aku memang nak menyertai Bengkel Kisah Hidup Sri Diah tapi masa tu bengkel tersebut diadakan di Shah Alam. Aku tak dapatlah nak pergi. Memang rezeki sungguh bila bengkel ini diadakan di Melaka. Aku tak fikir apa memang terus daftar.

Sabtu lepas, terpaksa berkorban tinggalkan pak encik dan anakanda berdua untuk memberi ruang aku menuntut ilmu.

Selamat tiba di tempat bengkel dalam jam 8.00 pagi.

Di sinilah tempatnya aku berbengkel daripada pagi hingga ke petang.

 Sampai saja aku daftar dulu.

Kemudian kami disajikan hidangan untuk sarapan.

 Di suatu sudut ada meja menjual buku.

 Oleh sebab diberi keizinan untuk menjual, aku angkutlah buku-buku juga untuk dijual.

 Sesi berkenalan pada mulanya.

 Adalah beberapa pembuka bicara.

Kagum sangat dengan beliau.

 Ada lima modul yang disampaikan hari itu.

Sebelah aku ni doktor pakar sakit puan di Hospital Besar Melaka. Malam tu memang aku suarakan pada pak encik. 

"Bengkel esok ada doktorlah, pensyarahlah, cikgulah...Saya je kerani. Rasa segan pula." Luahku malam sebelum ke bengkel.

Sudahnya, doktor tu yang duduk di sebelahku. Lima belas minit pertama, aku membisu. 

Makan tengah hariku. Berbaloilah bayar mahal-mahal makanan pun memuaskan. Selera aje aku makan.

 Kemudian sambung sesi petang.

Doktor tu wakil kumpulan kita orang untuk presentation. Suruh aku cakap kat depan memang tidaklah.

Ini kawan aku bersama Puan Sri Diah. Sebenarnya aku kenal kawan aku ni daripada Myra Mokhtar. Kawan atas kawan. Bukan kawan makan kawan ya.

Aku dan Puan Sri Diah. Semoga aura Puan Sri sedikit sebanyak meresap dalam diri aku.

Sebahagian daripada kami.

Ini grup kita orang seramai 6 orang.

Majlis penyampaian sijil oleh Puan Sri Diah. Menarik sangat.


Kawan-kawan baharu aku hari itu. Ada yang sudah add friend di laman muka buku. Jika diizinkan Allah, kami akan ada buku secara berjemaah. Semoga dipermudahkan urusan kami semua. Buku kisah hidup yang mungkin boleh dijadikan bahan bacaan santai.

Sebelum pulang, aku sempat menandatangani buku-buku yang dibeli. Allahu, pertama kali nak sign depan orang boleh rasa tak nervous aku macam mana. Siap cari pen tak jumpa. Punyalah kalut.

Sekeping gambar bersama pembeli buku-buku aku. Ada lagi dua orang aku terlupa nak bergambar dengannya. Tak apalah. Semoga buku-buku ini memberi manfaat pada semua. Akhir kata, semoga bengkel ini akan memberi hasil yang berbaloi-baloi pada kami semua. Semoga impian kami akan tercapai. InsyaAllah.

Sekian dan wassalam.

Salam pena, 
Fyda Adim