Monday, January 1, 2018

Selamat Tinggal 2017

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Bismillah.

Selamat petang semua. Selamat Tahun Baru 2018. Kiranya, ini adalah entri pertama saya untuk tahun baru ini. Semalam nak menulis entri penutup pun tidak berkesempatan. Sibuk yang amat. Tamatlah sudah kembara selama setahun. 2017 sudah melabuhkan tirainya. Meninggalkan dengan pelbagai cerita.

Ada suka.
Ada duka.

Dugaan.
Kenangan.
Kematangan.

Tutuplah cerita dengan pelbagai kisah. Lembaran baru pula dibuka. Semoga kembara kali ini lebih mematangkan kita dan semoga menjadi sebuah kisah yang manis.

Saya baru sahaja memindahkan himpunan gambar-gambar di dalam galeri telefon ke komputer. Pening kepala. Mata pun berpinar-pinar dibuatnya. Mana yang hendak diasingkan dalam satu folder. Memang buat sakit mata. Bila sudah menimbun gambar dalam telefon, berat pula dibuatnya.

Malam tahun baru saya tak kemana. Sambung mengemas bilik anak-anak dan bilik bacaan. Sebelah siang saya memang saya sibuk berkemas. Memang pulun habis sesi berkemas. Menjelang petang suami ajak keluar. Dah janji dengan anak-anak nak ke bowling. Terpaksalah saya tinggalkan sebentar kerja mengemas saya.

Sambil mengemas, saya siapkan kelengkapan anak-anak untuk ke sekolah. Memang semua saya buat semalam. Dari sehari ke sehari mahu mengemas tetapi sibuk benda lain saja. Semalam merangkap tahun lepas memang saya seru betul-betul semangat mengemas. Macam seru apa pula. Hehe.

Gigih semangat. Sebenarnya masa cuti Christmas patutnya kami ada family gathering. Kononnya nak ke bowling. Tapi nasib tidak menyebelahi kami sebab penuh. Sudahnya kami ke karoke.

Mari saya kongsikan serba sedikit kisah dalam bulan ini iaitu bulan penutup tahun 2017. Alhamdulillah. Penutupnya diberi sebuah kemanisan.

Misi membeli kain untuk baju kurung. Sudah agak lama tidak membeli-belah kain.

Kemudian ke karoke pula. Berlibur seketika.

Sempat berdating dengan anak buah jumaat seminggu mahu ke tahun baru. Dia baru habis SPM. Hari tu masa dia last paper saya tak sempat nak bawa dia.

Sudahnya kami melepak di mamak dulu. Kemudian ke karoke yang selang beberapa kedai daripada restoran mamak ini.

Satu jam aje. Bergilir-gilirlah. Suami saya tak masuk. Mana minat. Dia tunggu kat luar.

Mak saya pun kebetulan ikut jadi kita orang bawa sekali. Tinggal lagi mak tak menanyi saja.

Saya bersama anak-anak buah.

Ini pula gambar jumaat tahun lepas. Saya bawa mak jalan-jalan. Dah lama tak melepak dengan mak. Kami ke Hari-Hari. Saya nak mencari baju sekolah agama untuk Ammar. Kemudian ke Mydin. Dari Mydin kami ke Pesta Buku Popular di MITC. Akhir sekali makan di food truck depan Melaka Mall.

 30 Disember 2017. Kami ke Putrajaya memenuhi jemputan perkahwinan rakan sekerja suami.


Inilah pengantinnya. Suleiman dan Arisa.

 Kemudian kami ke IOI Mall City.

Sebelah malam pula, ke Pesta Lampu dan Cahaya di Presint 3. Sempat berjumpa dengan anak buah walaupun sesak dengan umat manusia. Jenuh juga nak jumpa.

Begitulah serba sedikit coretan akhir tahun buat saya dan keluarga. Hujung tahun yang manis buat kami sekeluarga. Berkumpul bersama ahli keluarga adalah momen yang paling indah. Sungguh! Tiada momen lain yang boleh menggantikan kegembiraan diri. Sampai sini dulu coretannya. Hingga berjumpa lagi.

Xoxo.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim

1 comment: